responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 970

احترام به عادتهاى اجتماعى باشد آيا به علت احتمال وجود رقص اشكال شرعى دارد؟ ج: بطور كلى اگر رقص بگونه‌اى باشد كه منجر به تحريك شهوت شود يا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسده‌اى باشد، حرام است. ولى اصل شركت در عروسى‌هايى كه احتمال رقص در آنها وجود دارد تا زمانى كه به عنوان تاييد، مرتكب كار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشكال ندارد.

س 1171: آيا رقص زن براى شوهرش يا مرد براى همسرش حرام است؟ ج: اگر رقص زن براى شوهرش يا بر عكس، همراه ارتكاب حرامى نباشد، اشكال ندارد.

س 1172: آيا رقصيدن در جشن عروسى فرزندان جايز است هر چند توسط پدران يا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟ ج: اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هر چند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد.

س 1173: زن شوهردارى در عروسيها بدون اطلاع شوهرش در برابر بيگانگان مى‌رقصد و اين عمل را چندين بار تكرار كرده و امر به معروف و نهى از منكر شوهرش در او اثر نمى‌كند، تكليف چيست؟ ج: رقص زن در برابر بيگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فى نفسه حرام است و موجب نشوز و محروميت از استحقاق نفقه نيز مى‌گردد.

س 1174: رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستايى كه آلات موسيقى در آنها بكار مى‌رود چه حكمى دارد؟ و تكليف ما در برابر آن چيست؟ ج: رقص زنان در برابر بيگانگان و همچنين هر رقصى كه موجب مفسده و برانگيخته شدن شهوت گردد، حرام است و بكارگيرى آلات موسيقى و گوش دادن به آنها هم اگر به صورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظيفه مكلّفين در اين موارد نهى از منكر است.

س 1175: رقص كودك مميّز در مجالس زنان يا مردان، اعم از اينكه پسر باشد يا دختر، چه حكمى دارد؟ ج: كودك غير بالغ چه پسر و چه دختر تكليفى ندارد ولى سزاوار نيست افراد بالغ او را تشويق به رقص كنند.

س 1176: ايجاد مراكزى براى آموزش رقص چه حكمى دارد؟ ج: ايجاد مراكز تعليم و ترويج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.

س 1177: رقص مردان در برابر زنانى كه از محارم آنان هستند و همچنين رقص زنان در برابر مردانى كه از محارم آنان هستند، اعم از اينكه سببى باشند يا نسبى، چه حكمى دارد؟ ج: در رقص حرام فرقى بين مرد يا زن نيست و همچنين فرقى نمى‌كند كه در برابر محرم باشد يا در برابر نامحرم.

س 1178: آيا مبارزه نمايشى با عصا در عروسى‌ها جايز است؟ اگر همراه آن آلات موسيقى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 970
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست