responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 971

بكار روند چه حكمى دارد؟ ج: اگر به صورت بازى ورزشى تفريحى باشد و در آن خوف خطر بر جان انسان نباشد، فى نفسه اشكال ندارد، ولى بكارگيرى آلات موسيقى به نحو لهوى و طرب‌آور، به هيچ وجه جايز نيست.

س 1179: «دبكة» چه حكمى دارد؟ (نوعى رقص محلى است كه در آن افراد دستها را به هم انداخته و بگونه‌اى هماهنگ پاهاى خود را همراه با پرش و حركات بدنى به زمين مى‌كوبند كه صداى شديد و منظمى ايجاد مى‌كند.) ج: دبكة حكم رقص را دارد. بنا بر اين اگر بگونه‌اى باشد كه شهوت را تحريك كند يا همراه با استفاده از آلات لهو و بصورت لهوى باشد و يا فسادى بر آن مترتّب شود، حرام است و در غير اين صورت اشكال ندارد.

دست زدن

س 1180: آيا دست زدن براى زنان در مجالس شادى زنانه مانند ولادت‌ها و عروسى‌ها جايز است؟ و بر فرض جواز اگر، صداى آن به بيرون از مجلس برود بطورى كه به گوش مردان بيگانه برسد، چه حكمى دارد؟ ج: دست زدن به نحو متعارف اگر مفسده‌اى بر آن مترتب نشود، اشكال ندارد حتّى اگر اجنبى صداى آن را بشنود.

س 1181: دست زدن همراه با شادى و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او «صلوات الله عليهم اجمعين» در جشنهايى كه به مناسبت ايام ولادت ائمه معصومين «صلوات الله عليهم اجمعين» و اعياد وحدت و مبعث برگزار مى‌شود چه حكمى دارد؟ اگر اين جشن‌ها در مكانهاى عبادت مانند مسجد و نمازخانه‌هاى ادارات و مؤسسات دولتى و يا حسينيه‌ها برگزار شوند، حكم آنها چيست؟ ج: بطور كلى كف‌زدن فى نفسه به نحو متعارف در جشنهاى اعياد يا براى تشويق و تاييد و مانند آن اشكال ندارد ولى بهتر است فضاى مجالس دينى بخصوص مراسمى كه در مساجد و حسينيه‌ها و نمازخانه‌ها برگزار مى‌شود، به ذكر صلوات و تكبير معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.

فيلم و عكس نامحرم

س 1182: نگاه كردن به تصوير زن نامحرم و بدون پوشش چه حكمى دارد؟ نگاه كردن به صورت زن در تلويزيون چه حكمى دارد؟ آيا بين زن مسلمان و غير مسلمان و بين پخش آن بطور مستقيم و يا غير مستقيم تفاوتى وجود دارد؟ ج: نگاه كردن به تصوير زن نامحرم، حكم نگاه كردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر اين اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى كه بيننده آن را مى‌شناسد نباشد، اشكال ندارد و بنا بر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم كه بطور مستقيم از تلويزيون پخش مى‌شود، نگاه كرد ولى در پخش

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 971
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست