responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 969

عنوان شغل جايز است؟ آيا بهره‌گيرى از اموال و كمك به ساخت سنتور به منظور توسعه و تكميل صنعت سنتورسازى و تشويق نوازندگان به نواختن آن جايز است؟ و آيا آموزش موسيقى سنتى ايرانى به قصد نشر و احياى موسيقى اصيل جايز است؟ ج: استفاده از آلات نوازندگى موسيقى براى اجراى سرودهاى ملّى يا انقلابى يا هر امر حلال و مفيدى تا زمانى كه به حد طرب و لهو مناسب با مجالس لهو و معصيت نرسيده است اشكال ندارد. همچنين موسيقى و تعليم و ياد گرفتن و ساختن آلات آن براى اهداف مذكور فى نفسه اشكال ندارد.

س 1164: چه آلاتى لهو محسوب مى‌شوند و استفاده از آنها به هيچ وجه جايز نيست؟ ج: آلاتى كه نوعاً در لهو و لعب بكار مى‌روند و منفعت حلالى دربر ندارند.

س 1165: آيا گرفتن اجرت براى تكثير نوارهاى صوتى كه محتوى امور حرامى هستند جايز است؟ ج: هر نوار صوتى كه گوش دادن به آن حرام است، تكثير و گرفتن اجرت براى آن هم جايز نيست.

رقص

س 1166: آيا رقص محلى در عروسى‌ها جايز است؟ شركت در اين مجالس چه حكمى دارد؟ ج: اگر رقص بگونه‌اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسده‌اى باشد، جايز نيست و شركت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد كار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم كار حرامى باشد جايز نيست و در غير اين صورت اشكال ندارد.

س 1167: رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسيقى حرام است يا حلال؟ و در صورتى كه حرام باشد، آيا ترك مجلس بر شركت كنندگان واجب است؟ ج: رقص بطور كلى اگر بگونه‌اى باشد كه شهوت را تحريك كند و يا مستلزم كار حرام و يا ترتّب مفسده‌اى باشد، حرام است و تَرك آن مجلس به عنوان اعتراض بر كار حرام، چنانچه مصداق نهى از منكر محسوب شود، واجب است.

س 1168: رقص محلى مرد براى مرد و زن براى زن و يا مرد در بين زنان و زن در بين مردان، چه حكمى دارد؟ ج: اگر بگونه‌اى باشد كه شهوت را تحريك كند و يا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسده‌اى باشد و يا زن در بين مردان بيگانه بر قصد، حرام است.

س 1169: رقص دسته‌جمعى مردان چه حكمى دارد؟ مشاهده رقص دختران خردسال از تلويزيون و غير آن چه حكمى دارد؟ ج: اگر رقص بگونه‌اى باشد كه موجب تحريك شهوت شود و يا مستلزم كار حرامى باشد، حرام است، ولى اگر نگاه كردن به آن باعث تأييد، فرد گناه كار و تجرّى او و ترتّب فساد نشود، اشكال ندارد.

س 1170: رقص مرد براى مرد و زن براى زن چه حكمى دارد؟ اگر رفتن به عروسى بخاطر

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 969
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست