responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 961

صورت بازى با آن بدون شرطبندى اشكال ندارد.

س 1116: بازى با وسايل سرگرمى از جمله پاسور چه حكمى دارد؟ و آيا بازى با آنها براى سرگرمى و بدون شرطبندى جايز است؟ ج: بازى با چيزى كه عرفاً از آلات قمار محسوب مى‌شود، مطلقاً حرام است هر چند براى سرگرمى و بدون شرطبندى باشد.

س 1117: شطرنج در موارد زير چه حكمى دارد؟ 1-ساخت و خريد و فروش آن 2-بازى شطرنج با شرطبندى و بدون آن 3-ايجاد مراكزى در محافل عمومى و غير آن براى آموزش شطرنج و بازى با آن و تشويق مردم به آن ج: اگر مكلّف تشخيص دهد كه در حال حاضر شطرنج از آلات قمار محسوب نمى‌شود، ساخت و خريد و فروش و بازى با آن بدون شرطبندى، اشكال ندارد، همچنين با فرض مذكور، آموزش آن هم بدون اشكال است.

س 1118: آيا از تأييد برگزارى مسابقات شطرنج توسط مديريت آموزش رياضى معلوم مى‌شود كه شطرنج جزء آلات قمار نيست؟ و آيا جايز است مكلّف به آن اعتماد كند؟ ج: معيار در تعيين موضوعات احكام، تشخيص خود مكلّف و يا اقامه دليل شرعى بر آن نزد خود اوست.

س 1119: بازى با آلاتى مثل شطرنج و بيليارد با كفار در كشورهاى خارجى چه حكمى دارد؟ مصرف مال براى استفاده از اين آلات بدون شرطبندى چه حكمى دارد؟ ج: حكم بازى با شطرنج و آلات قمار در مسائل قبلى بيان شد و در حكم مذكور فرقى بين بازى با آنها در كشورهاى اسلامى يا غير اسلامى و بين بازى با مسلمان يا كافر وجود ندارد و خريد و فروش آلات قمار و مصرف مال در اين موارد هم جايز نيست.

آلات قمار

س 1120: آيا اگر افراد بدون شرطبندى و قصد قمار و بُرد و باخت و كسب درآمد بلكه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق كنند، آن افراد مرتكب حرام شده‌اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حكمى دارد؟ ج: بازى با ورقى كه عرفاً از آلات قمار محسوب مى‌شود، بطور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شركت كند.

س 1121: آيا استفاده از ورق‌هاى پاسور در صورتى كه براى بازيهاى فكرى محض كه بدون شرطبندى بوده و متضمّن مفاهيم علمى و دينى باشند، جايز است؟ بازى با ورق‌هايى كه با چيدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شكلها مثل موتورسيكلت يا ماشين و مانند آن ايجاد مى‌شود و در عين حال استفاده از آنها براى شرطبندى و مسابقه هم ممكن است، چه حكمى دارد؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 961
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست