ج: بازى با ورقهايى كه عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقا جائز نيست ولى بازى با ورقهايى كه عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرطبندى اشكال ندارد.
و بطور كلى بازى با هر چيزى كه مكلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرطبندى شود، به هيچ وجه، جائز نيست.
و بازى با هر وسيلهاى كه جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرطبندى، اشكال ندارد.
س 1122: بازى با گردو و تخممرغ و چيزهاى ديگرى كه شرعاً ماليّت دارند، چه حكمى دارد؟ آيا اين بازيها براى كودكان جايز است؟ ج: اگر بازى قمار و شرطبندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالك چيزى كه برده و از طرف مقابل گرفته است، نمىشود. ولى اگر بازى كنندگان غير بالغ باشند شرعاً مكلّف نبوده و تكليفى ندارند، هر چند كه مالك چيزى كه مىبرند نمىشوند.
س 1123: آيا شرطبندى با پول يا غير آن در بازى با غير آلات قمار جايز است؟ ج: شرطبندى در بازى جايز نيست هر چند بازى با غير آلات قمار باشد.
س 1124: بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق كامپيوتر چه حكمى دارد؟ ج: حكم بازى با آلات قمار را دارد.
س 1125: بازى با «أنو» و «الكيرم» چه حكمى دارد؟ ج: اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آنها جايز نيست هر چند بدون شرطبندى باشد.
س 1126: اگر بعضى از وسيلههاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر ديگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آيا بازى با آنها جايز است؟ ج: بايد عرف هر دو مكان رعايت شود به اين معنى كه اگر آن وسيلهها در يكى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مكان از آلات قمار بودهاند، در حال حاضر هم بازى با آنها حرام است.
موسيقى و غنا
س 1127: ملاك تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى كلاسيك حلال است، بسيار مناسب است كه معيار آن را بيان فرماييد؟ ج: هر موسيقى كه به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مىشود و فرقى نمىكند كه موسيقى كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشكال ندارد.
س 1128: گوش دادن به نوارهايى كه توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شدهاند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل كمان، ويولون و نى