responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 960

س 1107: بعضى از زنان براى تأمين هزينه‌هاى زندگى خانوادگى خود در آرايشگاهها كار مى‌كنند، آيا اين كار ترويج بى‌عفّتى و يا تهديدى براى عفّت جامعه اسلامى محسوب نمى‌شود؟ ج: آرايش كردن زنان فى نفسه و اجرت گرفتن در برابر آن اشكال ندارد به شرطى كه به منظور نشان دادن به نامحرم نباشد.

س 1108: آيا جايز است شركتها در برابر واسطه‌گرى و مقاطعه كارى كه بين صاحب كار از طرفى و كارگران و بنّاها از طرف ديگر، انجام مى‌دهند، اجرت دريافت كنند؟ ج: گرفتن اجرت در برابر عمل مباح اشكال ندارد.

س 1109: آيا اجرتى كه دلاّل مى‌گيرد، حلال است؟ ج: اگر در برابر انجام عمل مباحى و بنا به درخواست كسى باشد، اشكال ندارد.

اجرت گرفتن در برابر واجبات

س 1110: حقوق اساتيدى كه در دانشكدۀ الهيّات، فقه و اصول تدريس مى‌كنند، چه حكمى دارد؟ ج: وجوب تدريس و آموزش چيزى كه ياد دادن آن واجب كفائى است، مانع گرفتن حقوق در برابر تدريس فقه و اصول در دانشگاه نيست بخصوص اگر دريافت حقوق به خاطر حضور در دانشگاه و ادارۀ كلاس باشد.

س 1111: آموزش مسائل شرعى چه حكمى دارد؟ آيا جايز است روحانيون در برابر ياد دادن مسائل شرعى به مردم، اجرت بگيرند؟ ج: هر چند اجمالاً آموزش مسائل حلال و حرام فى نفسه واجب است و اجرت گرفتن در برابر آن جايز نيست ولى گرفتن اجرت براى مقدماتى كه اصل آموزش احكام متوقف بر آنها نيست و شرعاً هم بر انسان واجب نيستند مانند حضور در مكان خاص، اشكال ندارد.

س 1112: آيا دريافت حقوق ماهانه براى اقامۀ نماز جماعت و راهنمايى و ارشاد دينى در نهادها و اداره‌هاى دولتى جايز است؟ ج: گرفتن اجرت در برابر رفت و آمد يا ارائه خدماتى كه انجام آنها بر مكلّف واجب نيست، اشكال ندارد.

س 1113: آيا گرفتن اجرت براى غسل دادن ميّت جايز است؟ ج: غسل دادن ميّت مسلمان عبادت و واجب كفائى است و اجرت گرفتن در برابر خودِ آن جايز نيست.

س 1114: آيا گرفتن اجرت براى جارى كردن عقد نكاح جايز است؟ ج: اشكال ندارد.

شطرنج و آلات قمار

س 1115: با توجه به اينكه در بيشتر مدارس بازى با شطرنج رواج دارد آيا بازى با آن و برگزارى دوره‌هاى آموزشى آن جايز است؟ ج: اگر به نظر مكلّف، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در اين

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 960
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست