گردد يا موجب جرأت او شود بر ساير محرمات، واجب است اظهار حق و انكار باطل اگر چه تأثير فعلى نداشته باشد.
[مسأله 2796]
مسأله 2796 اگر سكوت علماى اَعلام باعث شود كه مردم به آنها بد گمان شوند و آنها را متهم كنند به سازش با دستگاه ظلم، واجب است اظهار حق و انكار باطل اگر چه بدانند جلوگيرى از مُحَرَّمْ نمىشود و اظهار آنها اثرى براى رفع ظلم ندارد.
اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه فاضل نيست
[مسأله 2797]
مسأله 2797 اگر ورود بعض علماى اَعلام در دستگاه ظَلَمه موجب شود كه از مفسدهها و منكراتى جلوگيرى شود واجب است تصدى آن امر، مگر آن كه مفسدۀ اهمى در آن باشد، مثل آن كه تصدى آنها باعث سستى عقايد مردم شود يا سلب اعتماد آنها به علما گردد، در اين صورت جايز نيست.
اين مسأله در رساله آيات عظام: نورى و فاضل نيست
[مسأله 2798]
مسأله 2798 جايز نيست براى علما و ائمه جماعت تصدّى مدارس دينيه از طرف دولت جائر و اداره اوقافِ چنان دولتى چه حقوق خود و طلاب علوم دينيه را از دولتِ جائر يا از مردم يا از موقوفات بگيرند اگر چه موقوفۀ خود مدرسه باشد زيرا دخالت دولت جائر در اين امور و امثال آن مقدمه است براى هَدْمِ اساس اسلام به دستور مستعمرين كه در جميع دُوَل اسلامى اَشْبٰاه آن اجرا شد يا در شُرُف اجراست.
اين مسأله در رساله آيات عظام: نورى و فاضل نيست
[مسأله 2799]
مسأله 2799 جايز نيست براى طلاب علوم دينيه دخول در مؤسسات دولتى كه به اسم مؤسسات دينيه تأسيس نمودهاند، مثل مدارس دينيه كه دولتهاى جائر در آنها دخالت مىنمايند و از متوليان گرفتهاند و يا متوليان را تحت سلطه و نفوذ خود قرار دادهاند و آنچه با دست اداره اوقاف يا به تصويب آن به آنها بدهند حرام است.
اين مسأله در رساله آيات عظام: نورى و فاضل نيست
[مسأله 2800]
مسأله 2800 جايز نيست براى طلاب علوم دينيه دخول در مدارس كه بعضى معممين و ائمه جماعت از طرف دولت جائر و يا با اشارۀ دولت تصدى نمودهاند چه برنامه تحصيلى از طرف دولت جائر باشد يا از طرف اين نحو متصديان كه عُمّال دولت جائر هستند، زيرا در اين امور نقشۀ محو آثار اسلام و احكام قرآن كريم كشيده شده است.
اين مسأله در رساله آيات عظام: نورى و فاضل نيست
[مسأله 2801]
مسأله 2801 كسانى كه با لباس اهل علم، در اين مؤسسات كه به اشارۀ دولت جائر تأسيس شده است وارد شوند، لازم است مسلمانان و متدينين از آنها اِعراض كنند و با آنها معاشرت نكنند و آنها محكوم به عدم عدالت هستند و نماز جماعت با آنها جايز نيست و طلاق در محضر آنها باطل است و سهم مبارك امام عليه السلام و سهم سادات عظام را