responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 748

[مسأله 2779]

مسأله 2779 لباسى كه مرد براى پوشيدن زن خود گرفته اگر چه زن آن را پوشيده باشد، بعد از مردن شوهر، جزء مال شوهر است. (1)

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: فاضل و بهجت نيست

(1) زنجانى : مگر ثابت شود كه شوهر آن را به ملكيّت زن خود درآورده است.

سيستانى : مگر اينكه به زن تمليك كرده باشد و زن حق دارد به عنوان نفقه از شوهر، مطالبۀ تمليكِ لباس كند.

مكارم : مسأله لباس و زينت آلات و مانند آنها كه مرد براى همسرش مى‌گيرد مال همسر اوست، مگر اين كه ثابت شود كه قصد تمليك نكرده، بلكه جنبۀ عاريتى داشته باشد.

مسأله اختصاصى

بهجت : مسأله 2255 زنى كه به عقد موقت به نكاح مردى درآمده از مرد ارث نمى‌برد و مرد نيز از او ارث نمى‌برد امّا ارث بين پدر و فرزند يا مادر و فرزند ثابت است.

مسائل متفرقۀ ارث

[مسأله 2780]

مسأله 2780 قرآن و انگشتر و شمشير ميت و لباسى را كه پوشيده يا براى پوشيدن گرفته و دوخته است اگر چه نپوشيده باشد مال پسر بزرگتر است (1) و اگر ميت از اين چهار چيز بيشتر از يكى دارد، مثلاً دو قرآن يا دو انگشتر دارد چنانچه مورد استعمال است يا براى استعمال مهيا شده، مال پسر بزرگتر است.

(1) بهجت : اگر چه نپوشيده باشد، در صورتى كه براى مصرف و استفاده كردن، نه فقط براى ملكيّت، آنها را گرفته باشد، مال پسر بزرگتر است، اگر چه فرزند بزرگتر دختر باشد. و بر پسر بزرگ نيز واجب است كه نمازها و روزه‌هايى كه از پدرش قضا شده بجا آورد و حكم رسيدن اين اموال به پسر بزرگ، بنا بر احتياطِ واجب در صورتى است كه ميّت غير از اينها مال ديگرى نيز داشته باشد.

اراكى : مسأله قرآن و انگشتر و شمشير پدر و لباسى را كه آن را پوشيده يا براى پوشيدن گرفته و دوخته است اگر چه هنوز نپوشيده باشد مال پسر بزرگتر است و بنا بر احتياط در مورد كُتُب و رحل و راحله و اسلحۀ ميّت پسر بزرگتر با ديگر ورثه مصالحه كنند و همچنين اگر ميّت از اين چهار چيز و غير اين چهار چيز بيشتر از يكى دارد، مثلاً دو قرآن يا دو انگشتر دارد بايد با ورثه مصالحه كنند.

گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر مردى بميرد و غير از قرآن و انگشتر و شمشير و لباسى را كه پوشيده، مال داشته باشد، اين چهار چيز مال پسر بزرگتر است و اگر غير از اينها مالى نداشته باشد، اينها مال همۀ ورثه است و اگر ميّت از اين چهار چيز بيشتر از يكى دارد مثلاً دو قرآن يا دو انگشتر دارد، احتياط واجب آن است كه پسر بزرگ در آنها با ورثۀ ديگر مصالحه كند.

خوئى ، سيستانى : مسأله قرآن و انگشترى و شمشير ميت و لباسهايى را كه پوشيده

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 748
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست