responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 749

( سيستانى : يا براى پوشيدن نگه‌داشته است) مال پسر بزرگتر است و اگر ميت از سه چيز اوّل بيشتر از يكى دارد، مثلاً دو قرآن يا دو انگشتر دارد، احتياط واجب آن است كه پسر بزرگ در آنها با ورثۀ ديگر صلح كند. ( سيستانى : و همچنين در مورد رحل قرآن و تفنگ و خنجر و مانند آنها از سلاحهاى ديگر و غلاف شمشير و جاى قرآن تابع آنهاست) .

فاضل : مسأله قرآن و شمشير و انگشتر و لباسى كه ميّت براى پوشيدن تهيه نموده است و لو نپوشيده باشد به پسر بزرگتر ميّت اختصاص دارد. اگر ميّت چند قرآن يا شمشير يا انگشتر يا لباس داشته باشد همۀ آنها به پسر بزرگتر ميّت مى‌رسد.

زنجانى : مسأله قرآن و كتابها و انگشتر و شمشير و سلاح ميّت و لباسهايى را كه پوشيده يا براى پوشيدن تهيّه كرده و جهاز شتر، مال پسر بزرگتر است، و در قرآن و انگشتر و شمشير و سلاح ميّت اگر بيشتر از يكى باشد، احتياط آن است كه پسر بزرگ در آنها با ورثۀ ديگر مصالحه كنند و بنا بر احتياط مستحبّ، در مورد مركب ميّت هم رضايت پسر بزرگتر جلب شود.

مكارم : مسأله هرگاه مردى از دنيا برود قرآن، انگشتر و شمشير و لباسى را كه مى‌پوشيده يا براى پوشيدن آماده كرده مال پسر بزرگتر اوست و اگر ميت از اين چهار چيز بيش از يكى دارد، مثلاً دو قرآن يا دو انگشتر دارد، چنانچه از همۀ آنها استفاده مى‌كرده همه به پسر بزرگترش مى‌رسد.

تبريزى : مسأله قرآن و انگشترى و شمشير ميت يا سلاح ديگر كه براى مردها متعارف است و لباسهايى را كه پوشيده در صورتى كه آنها را به شخص ديگرى وصيت نكند مال پسر بزرگتر است و اگر ميت از سه چيز اول بيشتر از يكى دارد، مثلاً دو قرآن يا دو انگشترى دارد، احتياط واجب آن است كه پسر بزرگ در آنها با ورثۀ ديگر صلح كند اگر چه بعيد نيست همۀ آنها مال او باشد.

[مسأله 2781]

مسأله 2781 اگر پسر بزرگ ميت بيش از يكى باشد مثلاً از دو زن او در يك وقت دو پسر به دنيا آمده باشد (1) بايد لباس و قرآن و انگشتر و شمشير ميت را به طور مساوى بين خودشان قسمت كنند (2)

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: زنجانى ، فاضل و مكارم نيست

(1) بهجت : اگر چنين فرضى صحيح باشد. .

(2) سيستانى : بايد چيزهاى گذشته را به طور مساوى بين خودشان قسمت كنند و اين حكم مختص بزرگترين پسر است هر چند خواهرانى بزرگتر از خود داشته باشد.

[مسأله 2782]

مسأله 2782 اگر ميت قرض داشته باشد، چنانچه قرضش به اندازۀ مال او يا زيادتر باشد، بايد چهار چيزى هم كه مال پسر بزرگتر است و در مسألۀ پيش گفته شد، به قرض او بدهند (1) و اگر قرضش كمتر از مال او باشد (2) بنا بر احتياط واجب (3) بايد از آن چهار چيزى هم كه به پسر بزرگتر مى‌رسد به نسبت به قرض او بدهند (4) مثلاً اگر همۀ دارايى او شصت تومان است و به مقدار بيست تومان آن از چيزهايى است كه مال پسر بزرگتر است و سى تومان هم قرض دارد بنا بر احتياط واجب (5) پسر بزرگ بايد به مقدار ده تومان از آن چهار چيز را بابت قرض ميت بدهد.

(1) مكارم : ولى اگر اموالش بيشتر باشد و بتوان قرض او را داد و مقدار قابل توجّهى هم براى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 749
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست