responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 721

(1) بهجت : بنا بر أظهر. .

فاضل : رجوع كنيد به ذيل مسألۀ 2721

زنجانى : مسأله اگر وارث ميّت فقط يك پدر بزرگ يا مادر بزرگ پدرى و يك پدر بزرگ يا مادر بزرگ مادرى باشد، 23 مال را پدر بزرگ يا مادر بزرگ پدرى و 13 را پدر بزرگ يا مادر بزرگ مادرى مى‌برد.

[مسأله 2753]

مسأله 2753 اگر وارث ميت جدّ و جدّۀ پدرى و جدّ و جدّۀ مادرى باشد مال سه قسمت مى‌شود. يك قسمت آن را جدّ و جدّۀ مادرى به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند و دو قسمت آن را به جدّ و جدّۀ پدرى مى‌دهند و جدّ دو برابر جدّه مى‌برد.

فاضل : رجوع كنيد به ذيل مسألۀ 2721

زنجانى : مسأله اگر وارث ميّت پدر بزرگ و مادر بزرگ پدرى و پدربزرگ و مادربزرگ مادرى باشند، 13 مال را پدر بزرگ و مادر بزرگ مادرى به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند و 23 مال را به پدر بزرگ و مادر بزرگ پدرى مى‌دهند و پدر بزرگ پدرى دو برابر مادر بزرگ پدرى مى‌برد؛ بنا بر اين سهم پدر بزرگ و مادر بزرگ مادرى هر يك 318(مجموعاً:618 و سهم پدر بزرگ پدرى 818 و سهم مادر بزرگ پدرى 418 خواهد بود.

[مسأله 2754]

مسأله 2754 اگر وارث ميت فقط زن و جدّ و جدّۀ پدرى و جدّ و جدۀ مادرى او باشد زن ارث خود را (1) به تفصيلى كه در مسأله 2771 گفته مى‌شود مى‌برد و يك قسمت از سه قسمت اصل مال را به جدّ و جدّۀ مادرى مى‌دهند كه به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند و بقيه را به جدّ و جدّۀ پدرى مى‌دهند و جدّ دو برابر جدّه مى‌برد (2) و اگر وارث ميت شوهر و جدّ و جدّه باشد، شوهر نصف مال را مى‌برد و جدّ و جدّه به دستورى كه در مسائل گذشته گفته شد، ارث خود را مى‌برند (3)

(1) مكارم : اگر وارث فقط زن يا شوهر و جدّ و جدّۀ پدرى و جدّ و جدّۀ مادرى او باشند، زن يا شوهر ارث خود را. .

(2) مكارم : بقيه مسأله ذكر نشده.

(3) تبريزى : و اگر جدّ و جدّۀ پدرى يا مادرى يا هر دو با برادر و خواهر جمع شوند، جدّ و جدّۀ مادرى مثل برادر و خواهر مادرى حساب مى‌شوند و جدّ و جدّۀ پدرى مثل برادر و خواهر پدرى حساب مى‌شوند، پس در سهم برادرها يا خواهرها مثل برادرها و خواهرها شريك مى‌شود.

زنجانى : مسأله اگر وارث ميّت زن يا شوهر و پدر بزرگ يا مادر بزرگ مادرى و پدر بزرگ يا مادر بزرگ پدرى باشند، به خاطر ارث بردن زن يا شوهر، از سهم پدر بزرگ يا مادر بزرگ مادرى چيزى كم نمى‌شود، بلكه از سهم پدر بزرگ يا مادر بزرگ پدرى كم مى‌شود؛ بنا بر اين پدر بزرگ يا مادر بزرگ مادرى 13) و شوهر يا زن 12 يا 14 را (به تفصيلى كه گفته خواهد شد) مى‌برند و آنچه مى‌ماند سهم پدر بزرگ يا مادر بزرگ پدرى است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 721
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست