responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 722

فاضل : مسأله اگر وارث اجداد و همسر ميّت باشند:

الف: اگر وارث جدّ و جدّۀ پدرى و همسر باشند: اگر همسر شوهر باشد سهم او 12 مى‌شود و 12 ديگر به ترتيبى كه در قسمت الفِ مسألۀ قبل بيان شد بين جدّ و جدّه تقسيم مى‌شود. و اگر همسر زن باشد سهم او 14 مى‌شود و بقيۀ مال به ترتيبى كه در قسمت الفِ مسألۀ قبل بيان شد بين جدّ و جدّه تقسيم مى‌شود.

ب: اگر وارث همسر و جدّ و جدّۀ مادرى باشند: اگر همسر زن باشد 14 و اگر شوهر باشد 12 مى‌برد و بقيۀ مال به ترتيبى كه در مسألۀ[2751]قسمت ب بيان شد بين جدّ و جدّۀ مادرى به صورت تساوى تقسيم مى‌شود.

ج: اگر وارث همسر و جدّ و جدّۀ پدرى و جدّ و جدّۀ مادرى يا يكى از اينها باشند: اگر همسر زن باشد 14 و اگر شوهر باشد 12 سهم او مى‌شود و 13 اصل مال هم به جدّ و جدّۀ مادرى مى‌رسد و بين آنها بالسويه تقسيم مى‌شود و بقيۀ مال بين جدّ و جدّۀ پدرى همانطور كه در قسمتِ ج مسأله [2751]بيان شد تقسيم مى‌شود.

مسائل اختصاصى

خوئى : مسأله 2763 در اجتماع برادر يا خواهر يا برادرها و خواهرها با جدّ يا جدّه يا اجداد يا جدّات چند صورت است:

اوّل: اينكه هر يك از جدّ يا جدّه و برادر يا خواهر همه از طرف مادر باشند در اين صورت مال بين آنها به طور مساوى تقسيم مى‌شود، اگر چه از حيث ذكورت و انوثت مختلف باشند.

دوم: اينكه همۀ آنها از طرف پدر باشند در اين صورت مال بين آنها نيز بطور مساوى تقسيم مى‌شود در فرضى كه همه ذُكور و يا همه اناث باشند و اگر مختلف باشند پس هر يك مذكرى دو مقابل مؤنث مى‌برد.

سوم: اينكه هر يك از جدّ يا جدّه از طرف پدر باشد و برادر، يا خواهر از طرف پدر و مادر باشد حكم اين صورت حكم صورت گذشته است، و دانسته شد كه برادر يا خواهر پدرى ميّت اگر با برادر يا خواهر پدرى و مادرى جمع شود پدرى تنها ارث نمى‌برد.

چهارم: اينكه اجداد يا جدّات بعض از آنها پدرى باشد و بعضى مادرى چه اينكه همه‌شان ذكور باشند يا اناث يا مختلف و برادرها يا خواهرها نيز چنين باشند در اين صورت از براى خويشان مادرى از برادرها و خواهرها و اجداد و جدّات يك سوم از تركه است، و به طور مساوى بين آنها تقسيم مى‌شود، اگر چه مختلف باشند از جهت ذكورت و انوثت و از براى خويشان پدرى از آنها دو سوم از تركه است كه به هر مذكرى دو مقابل مؤنث داده مى‌شود و اگر اختلاف بين آنها نباشد و همه ذكور و يا همه اناث باشند به طور مساوى بين آنها تقسيم مى‌شود.

پنجم: اينكه جدّ يا جدّه از طرف پدر با برادر يا خواهر از طرف مادر جمع شود در اين صورت برادر يا خواهر در فرضى كه يكى باشد يك ششم از مال را مى‌برد و اگر متعدّد باشند يك سوم را به طور مساوى بينشان تقسيم مى‌نمايند و باقيمانده مال جدّ يا جدّه است، و اگر جدّ و جدّه هر

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 722
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست