responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 678

يا در جايى پنهان كرده است كه ورثه نمى‌دانند، چنانچه بواسطۀ ندانستن، حقشان از بين برود، بايد به آنان اطلاع دهد (1) و (2)) لازم نيست براى بچه‌هاى صغير خود، قيّم و سرپرست معيّن كند، ولى در صورتى كه بدون قيّم مالشان از بين مى‌رود، يا خودشان ضايع مى‌شوند (3) بايد براى آنان قيّم امينى معيّن نمايد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) مكارم : و نيز در صورتى كه فرزندان صغير دارد و اگر قيّم و سرپرست معيّن نكند، حقّ آنها از بين مى‌رود، يا خودشان ضايع مى‌شوند، بايد براى آنان قيّم امينى معين نمايد.

سيستانى : اگر مالى پيش كسى دارد يا در جايى پنهان كرده است كه ورثه نمى‌دانند، احتياط واجب آن است كه به آنان اطلاع دهد. .

(2) [قسمت داخل پرانتز در رسالۀ آيت اللّٰه فاضل نيست]

(3) فاضل : در صورتى كه بدون قيّم حقوقشان تضييع مى‌شود. .

[مسأله 2704]

مسأله 2704 وصىّ بايد مسلمان و بالغ و عاقل و مورد اطمينان باشد.

خوئى ، تبريزى : مسأله وصىّ بايد عاقل باشد و أحوط اين است كه بالغ نيز باشد و لازم است وصىّ مسلمان، مسلمان باشد و در امورى كه راجع به شخص موصى نيست، لازم است مورد اطمينان باشد.

مكارم : مسأله وصىّ بنا بر احتياط واجب بايد مسلمان و بالغ و عاقل و مورد اعتماد باشد.

فاضل : مسأله وصىّ بايد بالغ و عاقل و مورد اطمينان باشد و اگر وصيت‌كننده مسلمان باشد، چنانچه عمل به وصيّت موجب استيلاء بر ورثه‌اى كه در اين فرض طبعاً مسلمان خواهند بود باشد، لازم است مسلمان باشد.

صافى : مسأله وصىّ بايد مسلمان و عاقل باشد و اگر منفرد است بالغ باشد و در امورى كه مربوط به غير موصى است و يا مربوط به تكاليفى است كه شرعاً به عهده دارد مورد اطمينان باشد.

سيستانى : مسأله وصىّ بايد عاقل باشد و در امورى كه راجع به شخص موصى است و همچنين بنا بر احتياط واجب در امورى كه راجع به ديگران است، بايد مورد اطمينان باشد و وصىّ مسلمان بايد بنا بر احتياط واجب مسلمان باشد و وصيّت به بچۀ نابالغ به تنهايى اگر مقصود موصى آن باشد كه در حال بچگى بدون اجازۀ ولىّ تصرّف نمايد بنا بر احتياط صحيح نيست و بايد تصرّف او به اذن حاكم شرع باشد، ولى اگر مقصود او اين باشد كه بعد از بلوغ يا به اذن ولى تصرّف نمايد، اشكال ندارد.

بهجت : مسأله وصىّ بايد بالغ و عاقل و مورد اطمينان باشد، پس اگر خيانتى از او ظاهر شد، وصايتش باطل مى‌گردد و حقّ تصرّفات از او سلب مى‌شود، و وصىّ مى‌تواند مرد باشد يا زن، نابينا باشد يا بينا، وارثِ وصيت‌كننده باشد يا غير آن؛ و وصىّ ميّتِ مسلمان بايد مسلمان باشد.

زنجانى : مسأله وصىّ بايد ديوانه و سفيه نباشد و أحوط اين است كه بالغ بوده و وصىّ مسلمان هم مسلمان باشد، و در جايى كه وصيّت كردن لازم است بايد وصىّ مورد اطمينان باشد.

[مسأله 2705]

مسأله 2705 اگر كسى چند وصىّ براى خود معين كند، چنانچه اجازه داده باشد كه هر كدام به تنهايى به وصيّت، عمل كنند، لازم نيست در انجام وصيّت از يكديگر اجازه بگيرند (1) و اگر اجازه نداده باشد، چه گفته باشد كه همه با هم (2) به وصيّت عمل كنند، يا نگفته باشد، بايد

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 678
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست