responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 642

با توجّه به وجود دو مسجد و عدم وجود مركز آموزشى در آنجا، روستاى مزبور در حال حاضر نيازى به مسجد ندارد. با توجّه به اينكه هنوز صيغه وقف آن به عنوان مسجد جارى نشده و دو ركعت نماز به عنوان نماز در مسجد در آن خوانده نشده است، اين جانب آمادگى دارم در صورتى كه اشكال شرعى نداشته باشد نيّت خود را تغيير داده و آن ساختمان را در اختيار آموزش و پرورش قرار دهم، اين مسأله چه حكمى دارد؟ ج: مجرّد ساختن ساختمان به نيّت مسجد، بدون انشاء صيغه وقف و يا بدون تحويل آن به نمازگزاران براى خواندن نماز، براى تحقق وقف و تماميّت آن كافى نيست، بلكه در ملك مالك باقى مى‌ماند و او حقّ دارد هر تصرفى كه مى‌خواهد در آن بكند، در نتيجه تحويل آن ساختمان به ادارۀ آموزش و پرورش اشكال ندارد.

س 1997: آيا مالى كه براى خريد لوازم به حسينيه‌ها بخشيده مى‌شود، حكم وقف را دارد يا آنكه لوازمى كه با آن مال خريدارى مى‌گردند احتياج به اجراى صيغۀ وقف دارند؟ ج: مجرّد جمع‌آورى مال، وقف محسوب نمى‌شود، ولى بعد از خريدن لوازم حسينيه با آن اموال و قرار دادن آنها در حسينيه براى استفاده، وقف معاطاتى محقق مى‌شود و نيازى به اجراى صيغۀ وقف ندارد.

شرايط واقف

س 1998: آيا وقف از كسى كه اكراه بر آن شده صحيح است؟ ج: اگر واقف اكراه بر وقف شده باشد، تا زمانى كه اجازۀ او به آن ملحق نشود وقف صحيح نيست و كفايت اجازۀ لاحقه براى صحّت آن هم محلّ اشكال است.

س 1999: بعضى از زرتشتيها بيمارستانى ساخته‌اند و آن را به مدّت هزار سال در راه خير وقف كرده‌اند، با توجّه به ضوابط و مقررات وقف در فقه اماميه، آيا جايز است متولّى وقف در حال حاضر بر خلاف شرايط وقفنامه كه در آن تصريح شده است: «اگر درآمد بيمارستان از هزينه‌هاى آن بيشتر شود بايد با آن تعدادى تخت خريده و به تخت‌هاى موجود در بيمارستان اضافه شود» ، عمل نمايد؟ ج: در مواردى كه وقف از مسلمان صحيح است از غير مسلمان اعم از كتابى و غير كتابى هم صحيح است، در نتيجه وقف بيمارستان براى استفاده در راه خير تا هزار سال، هر چند وقف منقطع الآخر است، ولى صحت آن از نظر شرعى بدون اشكال است، لذا عمل به شرايط واقف بر متولّى موقوفه واجب است و او حقّ اهمال آن شرايط و تعدّى از آنها را ندارد.

شرائط متولى وقف

س 2000: آيا جايز است متولى وقف كه از طرف واقف يا حاكم نصب شده، در برابر كارهايى كه براى اداره شئون وقف انجام مى‌دهد براى خودش اجرت بردارد و يا به ديگرى بدهد تا آن كارها را به نيابت از او انجام دهد؟ ج: متولّى وقف اعم از اينكه از طرف واقف نصب شده باشد و يا از طرف حاكم، در صورتى كه اجرت خاصى از طرف واقف براى او در برابر ادارۀ امور وقف معين نشده باشد،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 642
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست