responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 641

همان گونه مصرف كنند و اگر مقدارى براى آن تعيين نشده، بايد مطابق نظر متولّى، آن طور كه صلاح و مصلحت است، عمل نمايند.

مسأله اختصاصى

مكارم : مسأله 2322 مؤسسات و جمعيّتهايى كه در زمان ما تشكيل مى‌دهند و به ثبت مى‌رسانند و داراى شخصيّت حقوقى است مى‌توان چيزى را به آن تمليك كرد و در اين صورت بايد مطابق اساسنامه مصرف شود؛ اموال اين گونه مؤسّسات در بعضى از جهات شبيه وقف است ولى وقف نيست، بلكه ملك آن مؤسّسه است و هرگاه كسى از مؤسّسين يا اداره كنندگان از دنيا بروند چيزى به وارث آنها نمى‌رسد، مگر اين كه در اساسنامه ذكر شده باشد. آنچه در بالا گفته شد، در مورد مؤسّساتى كه طبق موازين عقلاء تشكيل شده، ولى هنوز به ثبت قانونى نرسيده، نيز جارى است.

احكام وقف ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

س 1994: آيا اجراى صيغه وقف در صحّت آن شرط است؟ و بر فرض شرط بودن، آيا عربى بودن صيغه، شرط است؟ ج: انشاء لفظى در وقف، شرط نيست زيرا تحقق آن به معاطات هم ممكن است و همچنين در انشاء وقف به لفظ، عربى بودن صيغه آن هم شرط نيست.

س 1995: شخصى باغ خود را به اين صورت وقف كرده كه منافع آن تا پنجاه سال صرف گرفتن اجير براى قضاى نماز و روزه‌هاى واقف شود و بعد از پنجاه سال منافع آن در شبهاى قدر به مصرف برسد و چهار پسر خود را هم متولّى وقف قرار داده است و در حال حاضر اين باغ رو به خرابى است و به هيچ وجه قابل استفاده نيست، ولى اگر فروخته شود، مى‌توان با پول آن براى نماز و روزه واقف به مدّت دويست سال اجير گرفت و چهار پسر او هم با اين كار موافق هستند، آيا جايز است باغ مزبور را بفروشند و پول آن را براى اين كار مصرف كنند؟ ج: اگر قصد واقف از وقف به صورت مذكور، اين بوده كه باغ را به نحو ترتيب و تعاقب براى خود و ديگران وقف كند، وقف نسبت به خودش باطل است و نسبت به ديگران وقف منقطع الأوّل مى‌شود كه صحت آن خالى از اشكال نيست و اگر واقف اراده كرده كه منافع آن باغ را به مدّت پنجاه سال براى خودش استثنا كند، صحّت اين كار شرعاً بدون اشكال است و بنا بر صحّت وقف مذكور، تا زمانى كه حفظ باغ براى صرف منافع آن در جهت عمل به وصيّت و وقف هر چند با صرف مقدارى از در آمد آن جهت حفظ و اصلاح باغ به قصد افزايش منافع آن، ممكن باشد و يا زمين آن هر چند با اجاره دادن براى ساختمان‌سازى و غيره و مصرف اجاره آن در جهت عمل به وصيّت و وقف قابل استفاده باشد، فروش و يا تبديل آن جايز نيست و در غير اين صورت فروش آن و خريد زمينى مرغوب با پول آن به قصد عمل به وصيّت و وقف بدون اشكال است.

س 1996: اينجانب به فضل و توفيق الهى ساختمانى را به نيّت مسجد در روستا بنا كردم، ولى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 641
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست