responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 643

مى‌تواند اجرت المثل را از درآمدهاى وقف براى خودش بردارد.

س 2001: دادگاه مدنى خاص شخصى را به عنوان امين در كنار متولّى وقف براى نظارت بر اعمال او در اداره امور وقف نصب كرده است، در اين قبيل موارد، اگر متولّى حقّ تعيين متولّى بعد از خود را داشته باشد، آيا مى‌تواند بدون مشورت و تصويب آن شخص كه توسط دادگاه نصب شده مبادرت به تعيين متولّى كند؟ ج: اگر حكم به ضمّ امين به متولّى شرعى براى نظارت بر اعمال او عام باشد و شامل همه اعمال مربوط به اداره وقف حتّى تعيين متولّى وقف براى بعد از خودش هم بشود، حقّ ندارد در تعيين متولّى بعدى بدون مشورت با امينِ ناظر، خود سرانه به رأى خودش عمل نمايد.

س 2002: صاحبان خانه‌ها و زمين‌هاى مجاور يكى از مساجد، املاك خود را به قصد توسعه آن بطور مجّانى به مسجد داده‌اند تا به آن ضميمه شود و امام جمعه هم بعد از مشورت با علما تصميم به تنظيم سند مستقلى براى وقف آنها گرفته است و همه كسانى كه زمين‌هاى خود را به مسجد بخشيده‌اند با اين كار موافقت كرده‌اند، ولى بانى مسجد قديمى با آن كار مخالفت مى‌كند و خواهان آن است كه وقف اراضى جديد در سند وقف قبلى ثبت شود و خود او متولّى همه وقف باشد، آيا او حقّ اين كار را دارد؟ و آيا پاسخ مثبت به خواسته او بر ما واجب است؟ ج: اختيار وقف و تنظيم وقفنامه و تعيين متولّى خاص زمينهايى كه به تازگى به مسجد ضميمه شده‌اند با وقف كنندگان جديد است و بانى مسجد قديمى حقّ مخالفت با آن را ندارد.

س 2003: اگر متولّيان حسينيه بعد از اتمام وقف، يك نظام داخلى براى آن تنظيم كنند، ولى بعضى از بندهاى آن با مقتضاى وقفيّت آن معارض باشد، آيا شرعاً عمل به آن بندها جايز است؟ ج: متولّى موقوفه حقّ ندارد چيزى را وضع كند كه با مقتضاى وقف در تعارض باشد و شرعاً هم عمل به آن جايز نيست.

س 2004: اگر چند نفر به عنوان متولّى وقف نصب شده باشند، آيا شرعاً صحيح است كه بعضى از آنان بدون جلب نظر ديگران بطور انفرادى به تصدّى امور وقف بپردازند؟ و اگر بين آنان راجع به اداره امور موقوفه اختلاف رأى بروز كند، آيا جايز است هر يك از آنان خودسرانه به رأى خود عمل نمايند يا آنكه واجب است توقف نموده و به حاكم مراجعه كنند؟ ج: اگر واقف، توليت آنان را بطور مطلق بيان كرده و قرائنى كه دلالت بر استقلال بعضى از آنان حتّى اكثريت بنمايد وجود نداشته باشد، هيچ كدام از آنان حتّى اكثريت حقّ ندارند در اداره امور وقف هر چند مقدارى از آن، بنحو مستقل عمل نمايند، بلكه بايد براى اداره امور وقف، از طريق مشورت با يكديگر و اتخاذ رأى واحد، مجتمعاً عمل نمايند و اگر بين آنان اختلاف و نزاعى رخ دهد، واجب است در آن مورد به حاكم شرع مراجعه كنند تا آنان را ملزم به اجتماع نمايد.

س 2005: آيا عزل بعضى از متولّيان وقف توسط متولّيان ديگر از نظر شرعى صحيح است؟ ج: صحيح نيست مگر جائى كه واقف براى او چنين حقّى را قرار داده باشد.

س 2006: اگر بعضى از متولّيان ادعا كنند كه متوليان ديگر خائن هستند و اصرار بر عزل آنان

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 643
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست