responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 575

خوئى ، تبريزى ، صافى : و احتياط مستحبّ ( نورى : احتياط واجب) آن است كه برندۀ سر (كُشنده ذابح) نيز رو به قبله باشد. .

سيستانى : سوم: در موقع سربريدن، حيوان رو به قبله باشد پس اگر نشسته يا ايستاده باشد رو به قبله بودن آن همانند رو به قبله بودن انسان در نماز است؛ و اگر حيوان بر طرف راست يا چپ خوابيده باشد بايد محلّ بريدن و شكم حيوان رو به قبله باشد و لازم نيست پاها و دستها و صورت آن رو به قبله باشد؛ و كسى كه مى‌داند بايد رو به قبله سر ببرد اگر عمداً حيوان را رو به قبله نكند، حيوان حرام مى‌شود؛ ولى اگر فراموش كند يا مسأله را نداند، يا قبله را اشتباه كند، اشكال ندارد، و اگر نداند قبله كدام طرف است، يا نتواند هر چند با كمك ديگرى حيوان را رو به قبله كند، در صورتى كه حيوان چموش باشد يا در چاه يا چاله‌اى افتاده باشد و ناچار باشد آن را ذبح كند، به هر طرف ذبح كند اشكال ندارد؛ و همچنين اگر بترسد معطلى براى رو به قبله كردن آن موجب مرگش شود. و ذبح مسلمانى كه معتقد نيست بايد رو به قبله ذبح شود صحيح است هر چند رو به قبله نكشد و احتياط مستحبّ آن است كه كسى كه حيوان را سر مى‌برد نيز رو به قبله باشد. .

(14) گلپايگانى ، صافى ، نورى : همين قدر كه بگويد: «بسم اللّٰه» يا «الحمد للّٰه» يا «اللّٰه اكبر» كافى است، . .

زنجانى : همين قدر كه بگويد: «بسم اللّٰه» يا «الحمد للّٰه» يا «سبحان اللّٰه» يا «لا اله الّا اللّٰه» كافى است، و بردن نام خدا به هر زبانى كفايت مى‌كند و همين كه عرفاً نام بردن خداوند همراه با ذبح باشد، كفايت مى‌كند هر چند اندكى قبل از كارد برگردن نهادن يا بعد از آن باشد. .

(15) بهجت : بنا بر أظهر پاك نمى‌شود. .

زنجانى : پاك نمى‌شود و در نتيجه گوشت آن هم حرام است. .

(16) گلپايگانى ، فاضل ، صافى : و همچنين است اگر از روى جهل به مسأله، نام خدا را نبرد. .

(17) مكارم : چهارم: هنگام سر بريدن بايد نام خدا را ببرد؛ همين قدر كه بگويد: «بسم اللّٰه» يا «سبحان اللّٰه» يا بگويد: «لا اله الاّ اللّٰه» كافى است و به زبان فارسى يا هر زبان ديگر نيز جايز است، ولى اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد كافى نيست و در صورتى كه از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشكال ندارد. .

سيستانى : چهارم: هنگام سر بريدن يا پيش از آن در زمان متصل به آن به نيّت سربريدن، خود ذابح نام خدا را ببرد، و نام بردن غير ذابح كافى نيست، و همين قدر كه بگويد «بسم اللّٰه» يا «اللّٰه اكبر» كافى است، بلكه اگر تنها بگويد «اللّٰه» نيز كافى است گرچه خلاف احتياط است؛ و اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد يا از روى جهل به مسأله نام خدا را نبرد آن حيوان حلال نمى‌شود، ولى اگر از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشكال ندارد. .

(18) صافى : پنجم: در صورتى كه زنده بودن حيوان در حال ذبح معلوم نباشد بايد حيوان بعد از سر بريدن. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 575
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست