مسأله 2588 سگ و خوك بواسطۀ سر بريدن و شكار كردن پاك نمىشوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است (1) و حيوان حرام گوشتى را كه درنده و گوشتخوار است مانند گرگ و پلنگ، اگر به دستورى كه گفته مىشود سر ببرند (2) يا با تير و مانند آن شكار كنند پاك است، ولى گوشت آن حلال نمىشود، و اگر با سگ شكارى آن را شكار كنند، پاك شدن بدنش هم اشكال دارد (3)
(1) زنجانى : پاك نمىشود و در نتيجه خوردن گوشت آنها هم حرام است. .
(2) بهجت : بنا بر أظهر پاك است ولى گوشت آن حلال نمىشود. [پايان مسأله]
مكارم : يا با اسلحه شكار كنند پاك است، ولى گوشت آن حلال نمىشود، همچنين اگر با سگ شكارى آن را شكار كنند.
(3) فاضل : و ظاهر اين است كه ساير حيوانات بجز سگ و خوك قابل تذكيه هستند، مگر حشرات كه در قابليّت آنها براى تذكيه، اشكال است.
سيستانى : مسأله سر بريدن و شكار كردن سگ و خوك اثرى ندارد زيرا پاك نمىشوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است و همچنين حيوانات كوچكى كه در داخل زمين لانه داشته و خون جهنده دارند مانند موش و موش خرما كه با شكار يا سر بريدن، گوشت و پوست آنها پاك نمىشود. حيوانات حرام گوشت بجز آنچه در مسألۀ پيش گفته شد با سر بريدن يا شكار كردن با اسلحه، گوشت و پوست آنها پاك مىشود، چه درنده باشند و چه غير درنده، حتى فيل و خرس و بوزينه (كه از نظر فقهى محلّ اختلافند) ؛ ولى اگر حيوانات حرام گوشت را با سگ شكار كنند، پاك بودنشان محلّ اشكال است.
[مسأله 2589]
مسأله 2589 فيل و خرس و بوزينه و موش و حيواناتى كه مانند مار و سوسمار (1) در داخل زمين زندگى مىكنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودى خود بميرند؛ نجسند (2) و همچنين اگر سر آنها را ببرند پاك نمىشوند مگر راسو و سوسمار كه پاك شدن آن با تذكيه، خالى از وجه نيست.
(1) خوئى ، تبريزى : مانند سوسمار. .
(2) خوئى : ولى اگر آنها را سر ببرند يا آنها را با اسلحه شكار نمايند پاكند.
اراكى ، زنجانى : بلكه اگر سر آنها را هم ببرند، يا آنها را شكار نمايند، پاك شدن بدنشان اشكال دارد.
گلپايگانى ، صافى ، نورى : بلكه اگر سر آنها را هم ببرند، يا آنها را شكار نمايند، پاك شدن بدنشان اشكال دارد و احتياط لازم ( نورى : احتياط واجب) اجتناب از آنها است.
تبريزى : ولى اگر آنها را سر ببرند يا آنها را با غير سگ شكار نمايند، پاكند ولى اگر حيوان حرام گوشت كه خون جهنده دارد پوستدار نباشد، سر بريدن آن موجب پاكى نمىشود.
مكارم : ولى اگر سر آنها را ببرند يا آنها را شكار كنند، پاك است.