responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 566

و اگر بيشتر باشد تا يك سال اعلان كند و بعد از يك سال احتياطاً از طرف صاحبش صدقه بدهد.

مكارم : و چنانچه دسترسى به حاكم شرع دارد از او اجازه بگيرد. .

(5) اراكى : بنا بر احتياط واجب با اجازۀ حاكم شرع زيادى قيمت را از طرف صاحبش به فقير غير سيد صدقه بدهد. و اگر كسى كه كفش او را برده متعمّد نبوده يا احتمال دهد كفشى كه مانده مال كسى نيست كه كفش او را برده و دسترسى به او نيست بايد با آن معاملۀ مجهول المالك نمايد، يعنى از صاحبش تفحّص كند و چنانچه از پيدا كردن او مأيوس شود، بنا بر احتياط واجب با اجازۀ حاكم شرع از طرف او به فقير غير سيّد صدقه بدهد.

فاضل : بايد زيادى قيمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد و اگر احتمال دهد كفشى كه مانده مال كسى نيست كه كفش او را برده چنانچه از پيدا كردن صاحبش مأيوس باشد، از طرف او آن را صدقه بدهد و احتياط واجب آن است كه به اذن حاكم شرع باشد.

مكارم : زيادى را از طرف صاحبش صدقه مى‌دهد، ولى اگر يقين دارد يا احتمال مى‌دهد كفشى كه مانده مال كسى نيست كه كفش او را برده، چنانچه از پيدا كردن صاحب آن مأيوس باشد بايد آن را صدقه دهد.

(6) زنجانى : بايد به اجازۀ حاكم شرع زيادى قيمت را صدقه بدهد و اگر احتمال دهد كفشى كه مانده مال كسى نيست كه كفش او را برده، در صورتى كه قيمت آن از يك درهم كمتر باشد، مى‌تواند براى خود بردارد و اگر بيشتر باشد، بايد تا يك سال اعلان كند و بعد از يك سال احتياطاً صدقه بدهد

(7) گلپايگانى ، نورى : در صورتى كه قيمت آن از 6/12) نخود نقرۀ سكّه دار كمتر باشد، مى‌تواند براى خود بردارد و اگر بيشتر باشد، بايد تا يك سال اعلان كند و بعد از يك سال احتياطاً از طرف صاحبش صدقه بدهد.

[مسأله 2582]

مسأله 2582 اگر مالى را كه كمتر از 6/12 نخود نقرۀ سكه دار ارزش دارد پيدا كند و از آن صرف نظر نمايد و در مسجد يا جاى ديگر بگذارد چنانچه كسى آن را بردارد، براى او حلال است (1)

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: خوئى ، بهجت ، سيستانى ، زنجانى و تبريزى نيست

(1) اراكى : حلال بودن مال براى او اشكال دارد.

مسائل اختصاصى

خوئى ، تبريزى : مسأله 2591 اگر مالى كه در دست انسان است، مجهول المالك «صاحب آن نامعلوم» باشد و گمشده بر آن مال صدق نكند، لازم است صاحب آن را جستجو كند و پس از مأيوس شدن از پيدا شدن صاحبش آن را ( خوئى : به فقرا) صدقه بدهد و أحوط اين است كه با اجازۀ حاكم شرع تصدّق كند و اگر بعداً صاحبش پيدا شود، ضمانى ندارد.

مكارم : مسأله 2211 در مواردى كه مال را از طرف صاحب اصلى آن در راه خدا صدقه مى‌دهند، به سيّد يا غير سيّد مى‌توان داد و اگر خودش مستحقّ باشد، خودش نيز مى‌تواند بردارد.

سيستانى : مسأله 2540 اگر مالى كه در دست انسان است، مجهول المالك باشد يعنى صاحب

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 566
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست