responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 525

است، مثلاً اگر پنجم ماه رجب او را طلاق گفته، پنجم ماه شوّال عدۀ او تمام است.

زنجانى : مسأله زنى كه در سن زنهايى است كه حيض مى‌بينند اگر حيض نمى‌بيند يا حيض مى‌بيند ولى فاصله دو حيض او سه ماه يا بيشتر است، چنانچه شوهرش بعد از نزديكى كردن، او را طلاق دهد، بايد بعد از طلاق تا سه ماه قمرى عدّه نگهدارد.

[مسأله 2513]

مسأله 2513 زنى كه عدّۀ او سه ماه است، اگر اوّل ماه طلاقش بدهند بايد سه ماه هلالى، يعنى از موقعى كه ماه ديده مى‌شود تا سه ماه عدّه نگه‌دارد (1) و اگر در بين ماه طلاقش بدهند، بايد باقى ماه را با دو ماه بعد از آن و نيز كسرى ماه اوّل را از ماه چهارم عدّه نگه‌دارد تا سه ماه تمام شود، مثلاً اگر غروب روز بيستم ماه طلاقش بدهند (2) و آن ماه بيست و نُه روز باشد بايد نه روز باقى ماه را با دو ماه بعد از آن و بيست روز از ماه چهارم عدّه نگه‌دارد، و احتياط مستحبّ (3) آن است كه از ماه چهارم، بيست و يك روز عدّه نگه‌دارد تا با مقدارى كه از ماه اوّل عدّه نگه‌داشته، سى روز شود.

(1) سيستانى : زنى كه عدّۀ او سه ماه است، اگر اوّل ماه قمرى طلاقش بدهند بايد سه ماه تمام عدّه نگهدارد. .

(2) سيستانى : و آن ماه سى روز باشد، پايان عدۀ او غروب روز بيستم از ماه چهارم است؛ و اگر ماه اوّل بيست و نُه روز باشد احتياط واجب آن است كه از ماه چهارم بيست و يك روز عده نگهدارد، تا با مقدارى كه از ماه اوّل عدّه نگه‌داشته، سى روز شود.

(3) اراكى : احتياط واجب. .

مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 2512

زنجانى : مسأله زنى را كه عدّۀ او سه ماه است هر روز از ماه طلاق دهند، در همان روز از ماه چهارم عدّه او تمام مى‌شود، و احتياط مستحبّ آن است كه زن قبل از گذشتن 90 روز از زمان طلاق ازدواج نكند و از كارهايى كه در عدّه حرام است همچون زينت كردن خوددارى كند.

[مسأله 2514]

مسأله 2514 اگر زن آبستن را طلاق دهند (1) عدّه‌اش تا دنيا آمدن يا سقط شدن بچۀ اوست (2) بنا بر اين اگر مثلاً يك ساعت بعد از طلاق، بچۀ او به دنيا آيد، عدّه‌اش تمام مى‌شود (3)

(1) گلپايگانى ، صافى : اگر زن آبستن را كه حملش از شوهرش باشد طلاق دهند. .

(2) اراكى : عدّه‌اش تا دنيا آمدن يا سقط شدن حمل او است اگر چه به صورت نطفه باشد. .

فاضل : بايد تا دنيا آمدن يا سقط شدن بچه عده نگهدارد. .

(3) مكارم : و مى‌تواند شوهر كند.

گلپايگانى ، صافى : و اگر حمل از شوهرش نباشد خواه از زنا باشد يا از شبهه به وضع حمل عدّۀ طلاق تمام نمى‌شود، بلى عدّۀ وطى به شبهه به وضع حمل تمام مى‌شود و زنا عدّه ندارد.

سيستانى : ولى اين در صورتى است كه بچه فرزند شرعى شوهر باشد، بنا بر اين اگر زن از زنا آبستن شده باشد و شوهرش او را طلاق دهد، عدّۀ او به وضع حمل بچه‌اش تمام نمى‌شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 525
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست