responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 524

مكارم : مسأله زنى كه از شوهرش طلاق گرفته بايد عدّه نگه‌دارد، مگر اين كه شوهر با او اصلاً نزديكى نكرده باشد، يا قبل از نُه سال طلاقش دهد، يا زن يائسه باشد، يعنى پنجاه سال از عمر او گذشته باشد، در اين سه صورت بعد از طلاق مى‌تواند بلا فاصله شوهر كند.

[مسأله 2511]

مسأله 2511 زنى كه نُه سالش تمام شده و يائسه نيست اگر شوهرش با او نزديكى كند و طلاقش دهد، بعد از طلاق بايد عدّه نگه‌دارد (1) يعنى بعد از آن كه در پاكى طلاقش داد (2) ، به قدرى صبر كند كه دو بار حيض ببيند و پاك شود و همين كه حيض سوم را ديد عدّۀ او تمام مى‌شود و مى‌تواند شوهر كند. ولى اگر پيش از نزديكى كردن با او طلاقش بدهد (3) عدّه ندارد (4) ، يعنى مى‌تواند بعد از طلاق فوراً شوهر كند (5) .

(1) زنجانى : يعنى بعد از طلاق سه پاكى ببيند و بعد مى‌تواند شوهر كند، و اگر در حال پاكى زن را طلاق داده و پس از آن مقدارى هر چند كم، پاك باشد؛ يك پاكى به حساب مى‌آيد، ولى اگر پيش از نزديكى كردن با او طلاقش بدهد عدّه ندارد، يعنى مى‌تواند بعد از طلاق فوراً شوهر كند.

(2) گلپايگانى ، صافى ، فاضل : و مقدارى هر چند كم باشد بعد از طلاق پاك بود. .

خوئى ، تبريزى : زنى كه نُه سالش تمام شده و يائسه نيست و شوهرش با او نزديكى كند ( تبريزى : و شوهرش با او نزديكى كرده) اگر طلاقش دهد، بعد از طلاق بايد عده نگه‌دارد و عدّۀ زن آزاد آن است كه بعد از آن كه شوهرش در پاكى طلاقش داد. .

سيستانى : زنى كه نُه سالش تمام شده است و يائسه نيست و شوهرش با او نزديكى كرده اگر طلاقش دهد، بعد از طلاق بايد عدّه نگهدارد، و عدۀ زنى كه فاصلۀ بين دو حيض او كمتر از سه ماه است آن است كه بعد از آن كه شوهرش در پاكى طلاقش داد. .

(3) گلپايگانى ، صافى : اگر بعد از عقد با او نزديكى نكرده باشد و طلاقش بدهد. .

(4) بهجت : بقيّه مسأله ذكر نشده.

(5) سيستانى : مگر آن كه منى شوهر داخل فرج او شده باشد، كه در اين صورت بايد عدّه نگهدارد.

مكارم : مسأله مقدار عدّه در مورد زنانى كه عادت مى‌شوند احتياط آن است كه به قدرى صبر كند كه دو بار حيض ببيند و پاك شود؛ هنگامى كه حيض سوم را ديد عدّۀ او تمام است.

[مسأله 2512]

مسأله 2512 زنى كه حيض نمى‌بيند اگر در سن زنهايى باشد كه حيض مى‌بينند (1) چنانچه شوهرش بعد از نزديكى كردن او را طلاق دهد (2) بايد بعد از طلاق تا سه ماه (3) عدّه نگه‌دارد (4)

(1) سيستانى : يا حيض مى‌بيند ولى فاصلۀ بين دو حيض او سه ماه يا بيشتر است. .

(2) اراكى ، گلپايگانى ، صافى : چنانچه شوهرش او را طلاق دهد. .

(3) اراكى ، سيستانى : سه ماه قمرى. .

(4) مكارم : و منظور از سه ماه آن است كه اگر اوّل ماه است، سه ماه تمام هلالى و اگر روز ديگرى از ماه است مانند پنجم يا دهم، هنگامى كه پنجم يا دهم ماه چهارم شود عدۀ او تمام

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 524
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست