responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 526

زنجانى : البتّه اين در صورتى است كه بچه فرزند شرعى شوهر باشد، خواه در هنگام عقد با وى نزديكى كرده است، يا پيش از عقد از روى شبهه نزديكى كرده باشد، و اگر زن از زنا آبستن شده باشد يا از غير شوهرش آبستن شده باشد و شوهرش او را طلاق دهد، عدّه طلاق با دنيا آمدن يا سقط بچه تمام نمى‌شود.

[مسأله 2515]

مسأله 2515 زنى كه نُه سالش تمام شده و يائسه نيست اگر صيغه شود مثلاً يك ماهه يا يك ساله، چنانچه شوهرش با او نزديكى نمايد و مدّت آن زن تمام شود يا شوهر مدّت را به او ببخشد (1) در صورتى كه حيض مى‌بيند بايد به مقدار دو حيض و اگر حيض نمى‌بيند، چهل و پنج روز بايد از شوهر كردن خوددارى نمايد

. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) اراكى : بايد عدّه نگه‌دارد پس اگر حيض مى‌بيند بايد به مقدار دو حيض و اگر نمى‌بيند، چهل و پنج روز از شوهر كردن خود دارى نمايد.

گلپايگانى ، صافى : بايد عدّه نگه‌دارد، پس اگر حيض مى‌بيند، واجب است به مقدار دو حيض عدّه نگهدارد، و اگر حيض نمى‌بيند، بايد چهل و پنج روز از شوهر كردن خوددارى نمايد ( صافى : و اگر آبستن باشد بنا بر احتياط لازم هر كدام از زائيدن و چهل و پنج روز را كه بيشتر است عدّه قرار دهد) .

خوئى ، تبريزى : بايد عدّه نگه‌دارد پس اگر حيض مى‌بيند بايد به مقدار دو حيض عده نگه‌دارد و شوهر نكند و اگر حيض نمى‌بيند چهل و پنج روز از شوهر كردن خوددارى نمايد و در صورتى كه آبستن باشد احتياط واجب آن است كه به هر كدام از زاييدن يا چهل و پنج روز كه بيشتر است عدّه نگه‌دارد.

سيستانى : بايد عدّه نگهدارد، پس اگر حيض مى‌بيند، بايد به مقدار دو حيض عدّه نگهدارد و شوهر نكند و يك بار حيض ديدن بنا بر احتياط واجب كافى نيست. و اگر حيض نمى‌بيند چهل و پنج روز از شوهر كردن خوددارى نمايد، و در صورتى كه آبستن باشد عدّۀ او تا دنيا آمدن يا سقط شدن بچۀ اوست اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه به هر كدام از زاييدن يا چهل و پنج روز كه بيشتر است عدّه نگه‌دارد.

فاضل : در صورتى كه حيض مى‌بيند بنا بر احتياط واجب بايد به مقدار دو حيض كامل عدّه نگه‌دارد و شوهر نكند و اگر حيض نمى‌بيند، چهل و پنج روز بايد از شوهر كردن خوددارى نمايد. و در صورتى كه آبستن باشد، با وضع حمل يا سقط جنين، عدّۀ او تمام مى‌شود هر چند احتياط مستحبّ آن است كه به هر كدام از زاييدن يا چهل و پنج روز، يا دو حيض كامل كه بيشتر است، عدّه نگهدارد.

مكارم : مسأله عدّۀ ازدواج موقّت بعد از تمام شدن مدّت، در صورتى كه عادت ماهانه مى‌بيند، به مقدار دو حيض كامل است و اگر عادت نمى‌بيند چهل و پنج روز تمام است.

زنجانى : مسأله زنى كه نُه سالش تمام شده و يائسه نيست اگر به ازدواج موقّت كسى درآيد، چنانچه شوهرش با او نزديكى نمايد و مدّت ازدواج تمام شود يا به جهتى همچون بخشيدن شوهر، يا شير خوردن، ازدواج وى فسخ گردد بايد عدّه نگهدارد، پس اگر حيض مى‌بيند بايد به مقدار يك حيض كامل عدّه نگهدارد، و مستحبّ بلكه مطابق احتياط استحبابى آن است كه دو حيض كامل صبر كند و شوهر نكند، و اگر حيض نمى‌بيند چهل و پنج روز از شوهر كردن خوددارى نمايد و در هر حال اگر

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 526
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست