responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 444

(1) سيستانى : مثلاً ديوانه يا بيهوش شود، گيرنده بايد به همان ترتيبى كه در مسألۀ[2338]در مورد وديعه در نظير اين صورت گذشت، عمل نمايد.

مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 2351.

[مسأله 2353]

مسأله 2353 كسى كه چيزى عاريه داده هر وقت بخواهد مى‌تواند آن را پس بگيرد (1) و كسى هم كه عاريه كرده هر وقت بخواهد مى‌تواند آن را پس دهد (2)

(1) سيستانى : مى‌تواند عاريه را بهم بزند. .

(2) سيستانى : مى‌تواند آن را بهم بزند.

زنجانى : مگر شرط شود كه عاريه دهنده يا عاريه گيرنده يا هر دو، حقّ به هم زدن معامله را نداشته باشند كه بايد بر طبق شرط عمل شود.

فاضل : و در صورت اوّل، اگر پس گرفتن، عرفاً موجب خسارت عاريه گيرنده شود، بنا بر احتياط واجب بايد مهلت بدهد.

مسأله اختصاصى

بهجت : مسأله 1870 اگر زمينى را براى دفن ميّت مسلمان يا كسى كه در حكم مسلمان است عاريه داد و بعد از دفن از عاريه برگشت، نمى‌تواند عاريه گيرنده را وادار به نبش قبر نمايد، مگر آنكه بدن ميّت از بين رفته باشد.

[مسأله 2354]

مسأله 2354 اگر ظرف طلا و نقره را براى زينت اطاق عاريه بدهند اشكال ندارد، ولى اگر براى استفادۀ حرام بدهند باطل است.

اراكى ، گلپايگانى ، نورى : مسأله عاريه دادن چيزى كه استفادۀ حلال ندارد مثل ظرف طلا و نقره باطل است.

خوئى : مسأله عاريه دادن چيزى كه استفادۀ حلال ندارد مثل آلات لهو و قمار يا ظرف طلا و نقره به جهت استعمال باطل است. و امّا عاريه دادن به جهت زينت نمودن جايز است اگر چه احتياط در ترك است.

زنجانى : و همچنين عاريه دادن چيزى كه هم استفاده حلال و هم استفاده حرام دارد براى استفاده حرام باطل است.

سيستانى : يا ظرف طلا و نقره به جهت استعمال در خوردن و آشاميدن بلكه در مطلق استعمالات بنا بر احتياط لازم باطل است و امّا عاريه دادن به جهت زينت نمودن جايز است.

تبريزى : باطل است و امّا عاريه دادن چيزى كه منفعت حلال دارد مثل عاريه دادن ظرف طلا و نقره به جهت زينت نمودن جايز است.

صافى : بقيۀ مسأله ذكر نشده.

مكارم : مسأله جايز نيست چيزى كه فايده حلال و حرام (هر دو) دارد، به قصد فايدۀ حرام عاريه بدهند.

فاضل : مسأله عاريه دادن چيزى براى استفادۀ حرام از آن جايز نيست، بنا بر اين عاريه دادن انگشترى طلاى مردانه به مرد جايز نيست. بلى، اگر همين انگشتر را براى كارى غير از

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 444
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست