responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 384

مكارم : مسأله هر گاه چند نفر را براى انجام كارى وكيل كند و به آنها بگويد هر كدام از شما وكيل من هستيد، در اين صورت هر يك از آنان كار را انجام دهد صحيح است و چنانچه يكى از آنها بميرد، وكالت ديگران باطل نمى‌شود و اگر بگويد همه با هم وكيل من هستيد هيچ كدام به تنهايى نمى‌تواند كارى انجام دهد و اگر يكى از آنان بميرد، وكالت ديگران هم باطل مى‌شود.

[مسأله 2268]

مسأله 2268 اگر وكيل يا موكل بميرد، يا ديوانۀ هميشگى شود، وكالت باطل مى‌شود. (و نيز اگر گاه گاهى ديوانه شود و يا بيهوش شود، بنا بر احتياط واجب بايد به معامله‌اى كه انجام مى‌دهد ترتيب اثر ندهند (1) .) و نيز اگر چيزى كه براى تصرّف در آن وكيل شده است از بين برود مثلاً گوسفندى كه براى فروش آن وكيل شده بميرد، وكالت باطل مى‌شود.

(1) اراكى ، گلپايگانى : اگر وكيل يا موكل بميرد يا ديوانه يا بيهوش شود وكالت باطل مى‌شود. .

بهجت : بنا بر احتياط واجب بايد بعد از زوال ديوانگى يا بيهوشى وكالت تجديد شود. .

[قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه نورى نيست]

خوئى ، فاضل ، تبريزى : مسأله اگر وكيل يا موكّل بميرد، وكالت باطل مى‌شود و نيز اگر چيزى كه براى تصرّف در آن وكيل شده است از بين برود؛ مثلاً گوسفندى كه براى فروش آن وكيل شده بميرد، وكالت باطل مى‌شود. و اگر يكى از آنها ديوانه يا بيهوش شود، در زمان ديوانگى يا بيهوشى، وكالت اثرى ندارد امّا بطلان وكالت به نحوى كه بعد از برطرف شدن ديوانگى و بيهوشى نيز نتواند عمل را انجام دهد، محلّ اشكال است.

سيستانى : و همچنين اگر يكى از آنها براى هميشه ديوانه يا بيهوش شود، وكالت باطل مى‌شود، ولى اگر گاه گاهى ديوانه يا بيهوش مى‌شود، بطلان وكالت در زمان ديوانگى يا بيهوشى، چه رسد به زمان برطرف شدن آن، محلّ اشكال است.

زنجانى : و اگر كسى را براى انجام كارى در آينده وكيل كند، وكيل و موكّل، هر دو، هم در حال وكالت دادن و هم در زمان آن كار، شرايط لازم را دارا باشند، وكالت صحيح است، و اگر در فاصله اين دو زمان، ديوانگى يا بيهوشى يا مانند آن پديد آيد، به صحّت وكالت ضررى نمى‌رساند.

صافى : محلّ تأمّل است.

مكارم : مسأله هرگاه وكيل يا موكّل از دنيا برود يا ديوانه شود وكالت باطل مى‌شود، هر چند ديوانه بعداً عاقل گردد، ديوانگى موقّت نيز بنا بر احتياط باعث باطل شدن وكالت است، ولى بيهوشى موقّت موجب باطل شدن وكالت نيست.

[مسأله 2269]

مسأله 2269 اگر انسان كسى را براى كارى وكيل كند و چيزى براى او قرار بگذارد، بعد از انجام آن كار، چيزى را كه قرار گذاشته بايد به او بدهد.

[مسأله 2270]

مسأله 2270 اگر وكيل در نگهدارى مالى كه در اختيار اوست كوتاهى نكند و غير

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 384
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست