responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 383

تصريح بر خلاف نكرده باشد وكيل بگيرد؛ در هر حال اگر موكّل به وكيل اجازه داده باشد كه وكيل بگيرد، به هر طورى كه به او اجازه داده، مى‌تواند رفتار نمايد، پس اگر گفته باشد براى من وكيل بگير، بايد از طرف او وكيل بگيرد، و نمى‌تواند كسى را از طرف خودش وكيل كند.

(2) فاضل : و همچنين است اگر ظاهر امر، اجازۀ توكيل باشد؛ مثل اين كه كار به نحوى است كه معلوم است خود وكيل نمى‌تواند آن را انجام دهد. .

(3) فاضل : و اگر. .

[مسأله 2265]

مسأله 2265 اگر انسان با اجازۀ موكل خودش كسى را از طرف او وكيل كند، نمى‌تواند آن وكيل را عزل نمايد و اگر وكيل اوّل بميرد يا موكل، او را عزل كند (1) وكالت دومى باطل نمى‌شود.

(1) مكارم : اگر وكيل اوّل بميرد يا از وكالت كناره‌گيرى كند. .

[مسأله 2266]

مسأله 2266 اگر وكيل با اجازۀ موكل، كسى را از طرف خودش وكيل كند (1) موكل و وكيل اوّل مى‌توانند آن وكيل را عزل كنند و اگر وكيل اوّل بميرد، يا عزل شود، وكالت دومى باطل مى‌شود (2)

(1) فاضل : از طرف خودش (از طرف وكيل) وكيل كند. .

(2) بهجت : و اگر موكّل اوّل بميرد يا ديوانه يا بيهوش شود، وكالت هر دو وكيل باطل مى‌شود، و همچنين است در مسأله قبلى.

[مسأله 2267]

مسأله 2267 اگر چند نفر را براى انجام كارى وكيل كند و به آنها اجازه دهد كه هر كدام به تنهايى در آن كار اقدام كنند، هر يك از آنان مى‌تواند آن كار را انجام دهد و چنانچه يكى از آنان بميرد (1) وكالت ديگران باطل نمى‌شود (2) ولى اگر نگفته باشد كه با هم يا (به تنهايى وكيل است كه انجام دهد و از حرفش هم معلوم نباشد كه مى‌توانند (3) به تنهايى انجام دهند، يا گفته باشد كه با هم انجام دهند، نمى‌توانند به تنهايى اقدام نمايند (4) و در صورتى كه يكى از آنان بميرد، وكالت ديگران باطل مى‌شود (5) اگر با هم وكيل شده باشند.

(1) فاضل : يا عزل شود. .

(2) سيستانى : ولى اگر گفته باشد كه با هم انجام دهند، يا به نحو اطلاق گفته باشد: شما دو نفر وكيل من هستيد، نمى‌توانند به تنهايى اقدام نمايند. و در صورتى كه يكى از آنان بميرد، وكالت ديگران باطل مى‌شود.

بهجت : و همچنين است بنا بر أظهر، اگر تعيين نكرده باشد كه با هم يا به تنهايى اقدام كنند. ولى اگر گفته باشد كه با هم انجام دهند، نمى‌توانند به تنهايى اقدام نمايند، و اگر با هم وكيل شده باشند در صورتى كه يكى از آنان بميرد، وكالت ديگران باطل مى‌شود.

(3) [قسمت داخل پرانتز در رسالۀ آيات عظام: خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، زنجانى و صافى نيست]

(4) فاضل : و اگر دسته جمعى وكيل شده باشند كه با هم انجام دهند، در صورتى كه يكى از آنان بميرد، وكالت ديگران باطل مى‌شود و در صورت مُبهم بودن كلام موكّل، وكالت ديگران با مرگ يكى از و كلاء از بين مى‌رود.

(5) گلپايگانى ، خوئى ، صافى ، تبريزى ، زنجانى : بقيۀ مسأله ذكر نشده.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 383
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست