responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 322

[مسأله 2175]

مسأله 2175 اگر ولىّ، يا قيّم بچه مال او را (1) اجاره دهد، يا خود او را اجير ديگرى نمايد اشكال ندارد. و اگر (2) مدّتى از زمان بالغ شدن او را، جزء مدّت اجاره قرار دهد، بعد از آن كه بچه بالغ شد، مى‌تواند بقيۀ اجاره را به هم بزند (3) ولى هرگاه طورى بوده كه اگر مقدارى از زمان بالغ بودن بچه را جزء مدّت اجاره نمى‌كرد، بر خلاف مصلحت بچه بود، نمى‌تواند اجاره را به هم بزند (4)

(1) گلپايگانى ، صافى : با رعايت مصلحت او. .

(2) فاضل : ولى اگر. .

(3) سيستانى : هر چند طورى بوده كه اگر مقدارى از زمان بالغ بودن بچه را جزء مدّت اجاره نمى‌كرد، بر خلاف مصلحت بچه بود، بلى اگر بر خلاف مصلحت ملزمۀ شرعيه بود، يعنى مصلحتى كه مى‌دانيم شارع مقدس راضى به ترك آن نيست، در اين صورت اگر اجاره با اذن حاكم شرع واقع شده باشد، بچه نمى‌تواند بعد از بلوغ اجاره را به هم بزند.

گلپايگانى : نمى‌تواند بقيۀ اجاره را به هم بزند و اگر پدر يا جدّ پدرى مال صغير را اجاره دهند مفسده نداشتن عمل آنها براى صغير كافى در صحّت اجاره است و رعايت مصلحت لازم نيست.

صافى : نسبت به اجارۀ اموالش نمى‌تواند بقيۀ اجاره را به هم بزند و نسبت به خودش نفوذ اجازۀ ولىّ محلّ اشكال است مگر مصلحتى كه استيفاء آن لازم باشد مثل حفظ حيات صغير در آن ملاحظه شده باشد.

فاضل : نمى‌تواند بقيّه اجاره را نسبت به مال به هم بزند، ولى نسبت به اجارۀ خودش بعد از آن كه بالغ شد، بدون اجازۀ او صحّت اجاره اشكال دارد. .

(4) خوئى ، تبريزى : نمى‌تواند اجارۀ مال خود را به هم بزند ولى نفوذ اجاره خودِ بچه بعد از بلوغش محلّ اشكال است.

فاضل : بر خلاف مصلحت لازم الرّعايۀ بچه بود، اجاره صحيح است و بچه كه بالغ شده، نمى‌تواند اجاره را به هم بزند.

مكارم : مسأله ولىّ يا قيّم صغير مى‌تواند مال او را اجاره دهد به شرط اين كه مصلحت او رعايت شود و احتياط اين است كه زمان بعد از بلوغ او را در اجاره داخل نكند مگر اين كه بدون آن، مصلحت صغير حاصل نشود.

بهجت : مسأله ولىّ يا قيّم يا وصىّ مى‌تواند مال طفل را اجاره دهد، و يا خود آن طفل را اجير ديگرى نمايد، امّا وقتى كه علم به بلوغ همراه با رشد او پيدا شد، ولايت او ساقط است و ادامۀ آن اجاره بستگى به اجازۀ خودش دارد.

[مسأله 2176]

مسأله 2176 بچۀ صغيرى را كه ولىّ ندارد، بدون اجازۀ مجتهد (1) نمى‌شود اجير كرد و كسى كه به مجتهد (2) دسترسى ندارد، مى‌تواند از يك نفر مؤمن (3) كه عادل باشد، اجازه بگيرد و او را اجير نمايد (4) به شرط آن كه اجير گرفتن بچه نابالغ به مصلحت او،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 322
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست