responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 264

ج: پرداخت اين جريمه بر عهدۀ مالك است كه در ساخت آن مكان از قوانين ساختمان‌سازى، تخلّف كرده است.

س 1542: زمينى را از كسى كه در آن تصرّف كرده و زراعت مى‌كند و آن را به موجب قانون اصلاحات اراضى نظام سابق بدست آورده است، خريدارى كرده‌ام، ولى نمى‌دانم فروشنده، همان مالك شرعى آن است يا خير؟ و مدّت زمان طولانى است كه فوت كرده و ورثه او الآن پول آن را از من مطالبه مى‌كنند، حكم اين مسئله چيست؟ ج: امر زمينهاى اصلاحات ارضى تابع قانون مجلس شوراى اسلامى و مجمع تشخيص مصلحت نظام است.

س 1543: ملكى را از شخصى خريده و به فرد ديگرى فروختم، ولى فروشنده بعد از آنكه قرارداد معامله را از من گرفت، اقدام به فروش مجدّد آن به شخص ديگرى نمود، با اين فرض كه من نمى‌توانم ثابت كنم كه او سند معامله را از من گرفته است، آيا معامله‌اى كه من انجام داده‌ام، صحيح است يا معامله‌اى كه او انجام داده است؟ ج: با فرض تحقّق خريد از مالك به وجه صحيح شرعى، اختيار مبيع در دست مشترى است و فروش آن توسط او به هر شخصى كه مى‌خواهد، صحيح است و فروشنده اوّل حقّ تصرّف در آن را ندارد و بيع مجدّد او به فرد ديگر فضولى و منوط به اجازه مشترى اوّل است.

س 1544: من به فرزند برادرم قول دادم كه قسمتى از زمين‌هايم را زمانى كه تمام پول آن را به من پرداخت به او بفروشم، ولى به سبب بعضى از مشكلات ادارى سند زمين را قبل از بيع به نام او كردم و خود وى هم اقرار نمود كه مالك زمين نيست، ولى بعد از مدّتى به استناد ثبت سند به نام او مبادرت به مطالبه زمين نموده است، آيا من بايد خواسته او را اجابت كنم؟ ج: مدّعى خريد زمين تا زمانى كه تحقّق آن را بر وجه صحيح شرعى ثابت نكرده است، حقّى در آن زمين نخواهد داشت و با فرض اقرار صريح او به عدم مالكيّت هنگام ثبت سند به نام او، نمى‌تواند به سند آن ملك استناد كند.

س 1545: شخصى مالك قطعه زمينى بوده كه شركت تعاونى اداره ما مبادرت به تصرّف و توزيع آن بين كارمندان اداره نموده است و همچنين از كارمندان هم مبلغى پول گرفته و ادّعا مى‌كند كه آنها را به صاحب زمين داده و رضايت او را جلب كرده است، ولى بعضى از آنان ادّعا مى‌كنند كه بطور مستقيم از مالك شنيده‌اند كه راضى نيست، از طرفى در آن زمين، مسجد و خانه‌هاى مسكونى هم ساخته شده است، با توجّه به مطالب مذكور سؤالات زير را مطرح مى‌كنيم: (1 آيا نسبت به زمين مسجد و استمرار ساخت آن احتياج به كسب اجازه از صاحب زمين است يا خير؟ (2 تكليف كارمندان نسبت به زمينهايى كه خانه‌هاى خود را در آن ساخته‌اند چيست؟ ج: اگر ثابت شود كه نمايندگان شركت تعاونى (كه مكلّف به خريد زمين از مالك بوده‌اند) به طريق صحيح اقدام به معامله كرده و رضايت مالك را تحصيل نموده‌اند، خريد زمين توسط آنان از مالك محكوم به صحّت است و همچنين اگر هنگام تقسيم زمين بين كارمندان ادّعا

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 264
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست