responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 260

وقفيّت، ادّعاى خود را در دادگاه شرعى ثابت كند و همچنين ثابت شود كه اين وقف از مواردى است كه فروش آن جايز نيست و بر فرض ثبوت هر دو امر، حكم به بطلان همه معاملاتى مى‌شود كه بر روى آن صورت گرفته است و در اين صورت شما بايد ثمن را به مشترى برگردانيد و زمين هم واجب است به حالت وقفيّت برگردد و شوهر شما هم ضامن مهريه است.

س 1522: واردات گوسفندان و چارپايان از جزاير ايرانى مجاور به دولتهاى خليج فارس افزايش پيدا كرده است و نزد تجّار معروف است كه صادرات آنها از جمهورى اسلامى ممنوع مى‌باشد و به شكل غير قانونى قاچاق مى‌شوند، بنا بر اين آيا خريد آنها از بازارهاى دولتهاى مزبور جايز است؟ ج: انتقال و صادرات گوسفند و چارپايان ديگر به كشورهاى خارجى از راههاى غير قانونى و بر خلاف مقرّرات دولت اسلامى شرعاً ممنوع است.

س 1523: پدرم يك ساعت از سهم آبيارى خود و زمين‌هاى تابع آن را بر اساس قانون اصلاحات ارضى كه او را ملزم به فروش زمين مى‌كرد به زارع فروخته است بدون آنكه به اعتراف خريدار، چيزى در برابر آن دريافت كند و از پدرم هم كلامى كه دلالت بر هبۀ آن كند، شنيده نشده است، آيا جايز است پول آن را از خريدار مطالبه كنيم؟ ج: به طور كلّى اگر حقّ آبيارى و زمين‌هاى تابع آن شرعاً ملك فروشنده باشد، خود او و همچنين ورثه او بعد از فوت وى حقّ دارند از مشترى پول مبيع را مطالبه كنند، ولى امر زمينهاى اصلاحات ارضى تابع قانون مجلس شوراى اسلامى و مجمع تشخيص مصلحت نظام است.

س 1524: آيا كسى كه جواز واردات يا خريد از يك غرفه تجارى را بدست آورده، جايز است بدون انجام كارى آن را در بازار آزاد به شخص ديگرى بفروشد؟ ج: اين كار در صورتى كه مخالف مقرّرات دولت اسلامى نباشد، فى نفسه اشكال ندارد.

س 1525: آيا فروش يا اجاره دادن پروانه كار تجارى كه هموطنان از دولت مى‌گيرند جايز است؟ ج: انتقال حقّ انتفاع از پروانه كار به ديگرى بطور مجّانى يا در برابر عوض، تابع مقرّرات دولت جمهورى اسلامى است.

س 1526: جنسى كه به مقتضاى قانون بايد فروش آن به صورت مزايده علنى باشد، اگر براى فروش در مزايده عرضه شود، آيا فروختن آن به قيمتى كمتر از قيمتى كه كارشناس روى آن گذاشته است، در صورتى كه به آن قيمت، مشترى نداشته باشد، جايز است يا خير؟ ج: قيمتى كه توسط كارشناس معيّن شده، معيار فروش در مزايده نمى‌باشد، لذا اگر جنسى در مزايده به نحو صحيح از نظر شرعى و قانونى براى فروش عرضه شود، فروش آن به بالاترين قيمتى كه در مزايده مشترى دارد، محكوم به صحت است.

س 1527: در زمين مجهول المالكى يك منزل مسكونى بنا كرده‌ايم. آيا فروش زمين همراه با ساختمان موجود در آن با رضايت مشترى و علم او به اينكه مجهول المالك بوده و فروشنده، فقط مالك ساختمان آن است، جايز است؟ ج: اگر ساخت بنا در زمين مجهول المالك با اذن حاكم شرع باشد، مالك ساختمان فقط

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 260
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست