responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 158

را فقط در رساندن زكات به فقير وكيل كند بايد خودش در موقع دادن زكات به وكيل قصد قربت نمايد و احتياطاً تا وقتى به فقير مى‌رسد به قصدش باقى باشد.

زنجانى : مسأله اگر به وسيله كسى زكات مال را بدهد، موقعى كه آن شخص زكات را به فقير مى‌دهد بايد مالك قصد قربت داشته باشد هر چند موقع دادن مال به واسطه، قصد قربت نداشته باشد، و اگر در هنگامى كه مال را به واسطه مى‌دهد يا موقعى كه او را وكيل مى‌كند يا به او اجازۀ دادنِ زكات مى‌دهد قصد قربت كند و تا موقع دادن زكات از اين قصد منصرف نشود، كفايت مى‌كند.

[مسأله 1960]

مسأله 1960 اگر مالك يا وكيل او بدون قصد قربت زكات را به فقير بدهد و پيش از آن كه آن مال از بين برود، خود مالك، نيّت زكات كند (1) زكات حساب مى‌شود.

(1) مكارم : نيّت قربت كند. .

سيستانى : رجوع كنيد به ذيل مسألۀ 1957.

خوئى ، تبريزى : مسأله اگر بدون قصد قربت زكات را به فقير بدهد و پيش از آنكه آن مال از بين برود، نيّت زكات كند، زكات حساب مى‌شود.

زنجانى : مسأله اگر مالك يا وكيل او بدون قصد زكات يا بدون قصد قربت مالى را به فقير بدهد، و پيش از آن كه آن مال از بين برود خود مالك نيّت زكات و قصد قربت كند، زكات حساب مى‌شود.

مسائل اختصاصى

بهجت : مسأله 1547 مسلمانى كه مُستبصر (شيعه) شد عباداتى كه موافق مذهب خودش انجام داده اعاده ندارد مگر زكات كه بايد آن را به فقير شيعه بدهد ولى اگر از اوّل آن را به فقير شيعه و با قصد قربت داده باشد، اعاده ندارد.

بهجت : مسأله 1548 در حال غيبت نبايد به كسانى كه منصب امام عليه السلام را غصب كرده‌اند زكات داد، ولى دادن زكات به مجتهد جامع الشّرائط بنا بر اقوى مثل دادن زكات به امام معصوم عليه السلام است.

مكارم : مسأله 1666 هرگاه زكات را به ميل خود نپردازد حاكم شرع مى‌تواند به اجبار از او دريافت دارد و زكات محسوب مى‌شود و نيّت قربت در اينجا ساقط است، ولى احتياط آن است كه حاكم شرع قصد قربت كند.

مسائل متفرقۀ زكات

[مسأله 1961]

مسأله 1961 موقعى كه (1) گندم و جو را از كاه جدا مى‌كنند و موقع خشك شدن خرما و انگور (2) ، انسان بايد زكات را به فقير بدهد يا از مال خود جدا كند (3) . و زكات طلا و نقره و گاو و گوسفند و شتر را بعد از تمام شدن ماه دوازدهم (4) بايد به فقير بدهد، يا از مال خود جدا نمايد (5) . ولى (بعد از جدا كردن (6) اگر منتظر فقير معينى باشد، يا بخواهد به فقيرى بدهد كه از جهتى برترى دارد، مى‌تواند زكات را به انتظار او و لو تا چند ماه نگهدارد (7)

(1) خوئى : بنا بر احتياط موقعى كه. .

(2) فاضل : موقعى كه گندم و جو را از كاه جدا مى‌كند و موقعى كه انگور خشك شده كشمش شود و موقعى كه رطب خرما شود. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 158
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست