مكارم : مسأله شرط ديگر آن است كه انسان يك سال تمام مالك مقدار نصاب باشد و اگر وارد ماه دوازدهم شود احتياط آن است كه زكات آن را بدهد، امّا اگر قبل از گذشتن يازده ماه آن را بفروشد، يا از نصاب بيفتد، يا در اختيار او نباشد، زكات به آن تعلق نمىگيرد، همچنين اگر آن را با چيز ديگرى عوض نمايد، يا آنها را آب كند و از صورت سكّه خارج سازد، امّا اگر سكههاى طلا و نقره را به سكههاى طلا و نقرۀ ديگرى عوض كند احتياط واجب آن است كه زكات آن را بپردازد.
[مسأله 1903]
مسأله 1903 اگر در بين يازده ماه طلا و نقرهاى را كه دارد با طلا يا نقره، يا چيز ديگر عوض نمايد يا آنها را آب كند، زكات بر او واجب نيست (1) ولى اگر براى فرار از دادن زكات اين كارها را بكند (2) احتياط مستحبّ آن است كه زكات را بدهد.
(1) بهجت : بنا بر أظهر، ولى مكروه است كه براى فرار از دادن زكات اين كارها را بكند.
تبريزى : اگر چه براى فرار از دادن زكات اين كارها را بكند.
(2) فاضل : اگر براى فرار از دادن زكات آنها را تبديل كند. .
مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1902
سيستانى : مسأله اگر در بين يازده ماه طلا و نقرهاى را كه دارد با چيز ديگر عوض نمايد يا آنها را آب كند، زكات بر او واجب نيست؛ ولى اگر براى فرار از دادن زكات، آنها را به طلا و نقره عوض كند، يعنى طلا را به طلا يا نقره، و نقره را به نقره يا طلا، عوض نمايد، احتياط واجب آن است كه زكات را بدهد.
[مسأله 1904]
مسأله 1904 اگر در ماه دوازدهم، پول طلا و نقره را آب كند، بايد زكات آنها را بدهد و چنانچه بواسطۀ آب كردن، وزن يا قيمت آنها كم شود (1) بايد زكاتى را كه پيش از آب كردن بر او واجب بوده بدهد
. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) اراكى : چنانچه بواسطۀ آب كردن، قيمت آنها كم شود. .
مكارم : مسأله اگر كسى به قصد فرار از زكات، طلا و نقره را تبديل نمايد، يا آنها را آب كند، زكات به او تعلق نمىگيرد، ولى از خير و سعادتى محروم شده و احتياط مستحبّ آن است كه زكات آن را بدهد.
[مسأله 1905]
مسأله 1905 اگر طلا و نقرهاى كه دارد خوب و بد داشته باشد، مىتواند زكات هر كدام از خوب و بد را از خود آن بدهد (1) ولى بهتر است زكات همۀ آنها را از طلا و نقرۀ خوب بدهد (2)
اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه سيستانى نيست
(1) خوئى : بلكه اگر قسمتى از نصاب طلا و نقره بد باشد مىتواند زكات را از قسمت بد بدهد. .
اراكى : مىتواند زكات را از بد آن بدهد ولى بهتر است زكات هر كدام از خوب و بد را از خود آن بدهد و بهتر از آن اين است كه زكات همۀ آنها را از طلا و نقرۀ خوب بدهد.
تبريزى : بلكه اگر قسمتى از نصاب طلا و نقره بد باشد، مىتواند زكات را از قسمت بد بدهد.
زنجانى : بنا بر احتياط زكات قِسم خوب را از قِسم بد آن ندهد، ولى لازم نيست زكات