مكارم : مسأله 1619 احتياط مستحبّ آن است كه از ساير پولهاى رايج مانند اسكناس اگر شرايط ديگر در آن جمع باشد زكات بدهند.
[مسأله 1900]
مسأله 1900 طلا و نقرۀ سكهدارى كه زنها براى زينت به كار مىبرند، زكات ندارد اگر چه رواج باشد (1)
(1) اراكى : اگر رواج معامله داشته باشد زكات دارد وگرنه زكات ندارد.
گلپايگانى ، صافى ، نورى : در صورتى كه معامله با آن رايج باشد، بنا بر احتياط، زكات آن واجب است و اگر معامله با آن رايج نباشد اگر چه پول طلا و نقره به آن بگويند، زكات آن واجب نيست.
خوئى ، سيستانى : در صورتى كه رواج معامله با آن باقى باشد، يعنى باز معاملۀ پول، طلا و نقره با آن شود بنا بر احتياط زكات آن واجب است ولى اگر رواج معامله با آن باقى نباشد زكات واجب نيست.
تبريزى : اگر چه رواج معامله با آن باقى باشد زكات واجب نيست.
فاضل : در صورتى كه معامله با آن رايج باشد، يعنى مثل پول با آن معامله شود، بنا بر احتياط، زكات آن واجب است، ولى اگر معامله با آن رايج نباشد، زكات آن واجب نيست.
بهجت : اگر معامله با آن رايج باشد، زكات دارد ولى اگر طورى شود كه معامله با آن به عنوان مسكوك رايج نباشد زكات ندارد.
زنجانى : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1899
مكارم : مسأله هر گاه طلا و نقرۀ سكهدار رايج را زنها به صورت زينت آلات درآورند و براى زينت از آن استفاده كنند زكات ندارد و هرگاه كسى داراى مقدارى طلا و نقره است امّا هيچ كدام از آن دو به اندازۀ نصاب نيست زكات بر او واجب نمىباشد هر چند قيمت مجموع آن به حد نصاب برسد.
مسأله اختصاصى
زنجانى : مسأله 1908 بنا بر احتياط واجب در زمان كنونى كه پول طلا و نقره رايج نيست، اگر پول به حدّ نصاب طلا يا نقره برسد و ساير شرايط وجوب زكات (همچون ثابت بودن عين پول در طول سال) را داشته باشد، پرداخت زكات آن لازم است، هر چند از جنس طلا و نقره نباشد.
[مسأله 1901]
مسأله 1901 كسى كه طلا و نقره دارد، اگر هيچ كدام آنها به اندازۀ نصاب اوّل نباشد مثلاً 104 مثقال نقره و 14 مثقال طلا داشته باشد (1) ، زكات بر او واجب نيست.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) زنجانى : مثلاً 199 درهم نقره و 19 دينار طلا داشته باشد. .
مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1900.
[مسأله 1902]
مسأله 1902 چنان كه سابقاً گفته شد (1) زكات طلا و نقره در صورتى واجب مىشود كه انسان يازده ماه (2) مالك مقدار نصاب باشد و اگر در بين يازده ماه، طلا و نقرۀ او از نصاب اوّل كمتر شود، زكات بر او واجب نيست.