responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 133

همۀ آنها را از طلا و نقره خوب بدهد بلكه مى‌تواند زكات هر قِسم را از خود آن بدهد.

(2) بهجت : اگر چه بنا بر أظهر جايز است زكات همه را از جنس بد بدهد.

فاضل : و احتياط واجب آن است كه زكات همه را از بد ندهد.

مكارم : مسأله هرگاه طلا و نقره‌اى كه دارد جنس خوب و بد يا عيار كم و زياد داشته باشد، زكات هر كدام را از همان مى‌دهد ولى بهتر آن است كه زكات همه را از نوع مرغوب بدهد.

[مسأله 1906]

مسأله 1906 طلا و نقره‌اى كه بيشتر از اندازۀ معمولى فلز ديگر دارد (1) اگر خالص آن به اندازۀ نصاب كه مقدار آن گفته شد برسد، انسان بايد زكات آن را بدهد (2) و چنانچه شك دارد كه خالص آن به اندازۀ نصاب هست يا نه (3) زكات آن واجب نيست (4)

(1) بهجت : ناخالصى دارد. .

(2) فاضل : و همچنين پول طلا و نقره‌اى كه بيشتر از اندازۀ معمولى فلز ديگر دارد اگر به آن پول طلا و نقره بگويند در صورتى كه به حدّ نصاب برسد زكاتش بنا بر احتياط، واجب است هر چند خالصش به حدّ نصاب نرسد. .

(3) گلپايگانى ، فاضل ، صافى : بنا بر احتياط واجب بايد به وسيلۀ آب كردن يا از راه ديگر مقدار خالص آن را معلوم كند. ( فاضل : يا به مقدارى زكات بپردازد تا يقين كند بريء الذّمّه شده است و مقدار لازم را پرداخته است) .

(4) بهجت : ولى احتياط در اين است كه با تصفيه كردن و مانند آن تحقيق كند، تا بداند اگر خالص آن به مقدار نصاب است زكاتش را بپردازد، يا اين كه بدون تصفيه و تحقيق، احتياط كرده و زكاتى را كه احتمال مى‌دهد واجب شده، بپردازد.

خوئى ، تبريزى : مسأله پول طلا و نقره‌اى كه بيشتر از اندازۀ معمول فلز ديگر دارد، اگر به آن پول طلا و نقره بگويند، در صورتى كه به حدّ نصاب برسد زكاتش واجب است، هر چند خالصش به حدّ نصاب نرسد ولى اگر به آن پول طلا و نقره نگويند وجوب زكات در آن محلّ اشكال است [1]هر چند خالصش به حدّ نصاب برسد.

زنجانى : مسأله در پول طلا يا نقره‌اى كه بيشتر از اندازه معمول فلز ديگر دارد و هنوز به آن پول طلا و نقره مى‌گويند، با داشتن شرايط وجوب زكات همچون نصاب زكات واجب است، هر چند طلا و نقره خالصش به حدّ نصاب نرسد، ولى فلزى كه در اثر زيادى بيش از متعارف فلز ديگر در آن، به آن پول طلا يا نقره نمى‌گويند زكات ندارد، هر چند طلا و نقرۀ خالص آن به حدّ نصاب برسد.

مكارم : مسأله هرگاه طلا و نقره بيش از اندازۀ معمول فلز ديگرى مخلوط دارد به طورى كه به آن طلا و نقره نگويند، اگر خالص آن به اندازۀ نصاب برسد بايد زكات آن را بدهد و چنانچه شك دارد به اندازۀ نصاب هست يا نيست زكات واجب نيست، ولى اگر مى‌تواند آن را امتحان كند احتياط واجب آن است كه امتحان كند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست