responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1012

يا پوشيدن لباسهاى بدن نما و عريان در عروسيها و مانند آن جايز است؟ ج: اگر از نگاه مردان اجنبى و ترتّب مفسده در امان و محفوظ باشند، اشكال ندارد در غير اين صورت جايز نيست.

س 1364: آيا پوشيدن كفش سياه براق توسط زن مؤمن جايز است؟ ج: اشكال ندارد مگر آنكه رنگ و شكل آن باعث جلب توجه نامحرم و يا انگشت نما شدن او شود.

س 1365: آيا بر زنان واجب است در لباس مانند مقنعه، شلوار و پيراهن فقط رنگ سياه را انتخاب كنند؟ ج: حكم لباس زن از جهت رنگ و شكل و كيفيت دوخت مانند كفش است كه در جواب سؤال قبل بيان شد.

س 1366: آيا جايز است حجاب و لباس زن بگونه‌اى باشد كه توجه ديگران را بخود جلب كند و يا باعث تهييج شهوت شود مثلاً طورى چادر سر كند كه توجه ديگران را به خود جلب كند و يا پارچه و رنگ جوراب را بگونه‌اى انتخاب كند كه شهوت برانگيز باشد؟ ج: پوشيدن چيزى كه از جهت رنگ يا شكل و يا نحوه پوشيدن باعث جلب توجه اجنبى شود و موجب فساد و ارتكاب حرام گردد، جايز نيست.

س 1367: آيا پوشيدن چيزى كه مخصوص زنان است توسط مردان و بر عكس، در خانه بدون قصد تشبّه به جنس مخالف، جايز است؟ ج: تا زمانى كه آن را به عنوان لباس براى خود انتخاب نكرده باشند، اشكال ندارد.

س 1368: فروش لباسهاى زنانۀ داخلى توسط مردان چه حكمى دارد؟ ج: اگر موجب ترتّب مفاسد اخلاقى و اجتماعى نباشد، اشكال ندارد.

س 1369: آيا بافندگى و خريد و فروش جوراب نازك شرعاً جايز است؟ ج: اگر توليد و خريد و فروش آن به قصد پوشيدن زنان در برابر مردان اجنبى نباشد، اشكال ندارد.

س 1370: آيا جايز است افرادى كه ازدواج نكرده‌اند با رعايت موازين شرعى و آداب اخلاقى، در فروشگاههاى لباسهاى زنانه و وسايل آرايش كار كنند؟ ج: جواز كار كردن و كسب درآمد حلال شرعاً مختص گروه خاصى از مردم نيست بلكه هر كس كه موازين و آداب اسلامى را رعايت كند حق آن را دارد، ولى اگر براى دادن پروانه تجارى يا اجازه كار از طرف ادارات و نهادهاى مسئول بخاطر رعايت مصالح عمومى براى بعضى از مشاغل شرايط خاصى وضع شده باشد بايد مراعات شود.

س 1371: انداختن زنجير توسط مردان چه حكمى دارد؟ ج: اگر زنجير از طلا باشد و يا از چيزهايى باشد كه استفاده از آنها مخصوص زنان است، انداختن آن براى مردان جايز نيست.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1012
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست