responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1011

كار كردن در دولت ظالم

س 1356: آيا انجام وظيفه در حكومت غير اسلامى جايز است؟ ج: جواز آن منوط بر اين است كه خود آن وظيفه فى نفسه جايز باشد.

س 1357: فردى در اداره راهنمايى و رانندگى يكى از كشورهاى عربى كار مى‌كند و مسئوليت او امضاى پرونده كسانى است كه قوانين عبور و مرور را نقض كرده‌اند تا بدين ترتيب به زندان بيفتند و پرونده هر يك از آنان را كه امضا كند فرد ناقض قانون به زندان خواهد رفت. آيا اين كار براى او جايز است؟ و حقوقى كه در برابر كارش از دولت مى‌گيرد چه حكمى دارد؟ ج: رعايت مقرّراتى كه براى نظم جامعه وضع شده‌اند در هر حال واجب است، هر چند آن قوانين توسط دولت غير اسلامى وضع شده باشند و دريافت حقوق در برابر عمل حلال، اشكال ندارد.

س 1358: بعد از آنكه مسلمانى تابعيت آمريكا يا كانادا را بدست آورد، آيا جايز است وارد ارتش يا پليس شود؟ و آيا جايز است در اداره‌هاى دولتى مثل شهردارى و ساير مؤسسات تابع دولت مشغول بكار شود؟ ج: اگر فسادى بر آن مُترتّب نشود و مستلزم ارتكاب حرام و ترك واجب نباشد، اشكال ندارد.

س 1359: آيا قاضى منصوب از طرف سلطان جائر، براى حكم كردن و قضاوت، مشروعيت دارد تا اطاعت از او واجب باشد؟ ج: جايز نيست غير از مجتهد جامع الشرائط چنانچه از طرف كسى كه حق نصب دارد منصوب نشده باشد متصدّى امر قضا و فصل خصومات در بين مردم شود و بر مردم هم جايز نيست به او مراجعه كنند، و حكم او هم نافذ نمى‌باشد، مگر در حال ضرورت.

لباس شهرت و احكام پوشش

س 1360: معيار لباس شهرت چيست؟ ج: لباس شهرت لباسى است كه پوشيدن آن براى شخص، بخاطر رنگ يا كيفيت دوخت يا مندرس بودن آن و علل ديگر مناسب نيست، بطورى كه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما مى‌شود.

س 1361: صدايى كه هنگام راه رفتن زنان از برخورد كفش آنان با زمين ايجاد مى‌شود، چه حكمى دارد؟ ج: تا زمانى كه باعث جلب توجه و ترتّب مفسده نشده است، فى نفسه اشكال ندارد.

س 1362: آيا دختران مى‌توانند لباسى كه رنگ آن مايل به آبى پر رنگ است بپوشند؟ ج: فى نفسه اشكال ندارد به شرطى كه منجر به جلب توجه ديگران و ترتّب مفسده نشود.

س 1363: آيا براى زنان پوشيدن لباسهاى تنگى كه برجستگيهاى بدن آنان را نشان مى‌دهد و

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1011
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست