responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1013

تقليد از فرهنگ غربى

تشبّه به كفّار و ترويج فرهنگ آنان

س 1372: آيا پوشيدن لباسهايى كه بر روى آن حروف و تصاوير خارجى چاپ شده، جايز است و آيا اين لباسها ترويج فرهنگ غربى محسوب مى‌شوند؟ ج: اگر مفاسد اجتماعى نداشته باشند پوشيدن آنها فى نفسه اشكال ندارد و امّا اينكه ترويج فرهنگ غربىِ معارض با فرهنگ اسلامى محسوب مى‌شود يا خير، موكول به نظر عرف است.

س 1373: امروزه وارد كردن لباسهاى خارجى و خريد و فروش و استفاده از آنها در داخل شهرها متداول شده است، با توجه به افزايش تهاجم فرهنگى غرب به انقلاب اسلامى، اين كار چه حكمى دارد؟ ج: واردات و خريد و فروش و استفاده از آنها به مجرّد اينكه از كشورهاى غير اسلامى وارد شده‌اند، اشكال ندارد، ولى آنچه كه پوشيدن آن با عفّت و اخلاق اسلامى منافات داشته باشد و يا ترويج فرهنگ غربى كه دشمن فرهنگ اسلامى است، محسوب مى‌شود، واردات و خريد و فروش و پوشيدن آن جايز نيست و در اين مورد بايد به مسئولين مربوطه مراجعه شود تا از آن جلوگيرى كنند.

س 1374: تقليد از مدهاى غربى در كوتاه كردن مو چه حكمى دارد؟ ج: معيارهاى حرمت در اين موارد، شبيه شدن به دشمنان اسلام و ترويج فرهنگ آنهاست و اين موضوع با توجه به كشورها و زمانها و اشخاص مختلف، فرق مى‌كند و اين امر مختص به غرب هم نمى‌باشد.

س 1375: آيا جايز است مربيان مدارس موهاى دانش‌آموزانى را كه موهاى سر خود را به شكلهاى غربى كه مخالف آداب اسلامى و تشبه به كفار است، اصلاح و آرايش مى‌كنند، بتراشند؟ با علم به اينكه راهنمايى و نصيحت آنان فايده‌اى ندارد؟ و آنان ظواهر اسلامى را در مدرسه رعايت مى‌كنند ولى پس از خروج از مدرسه تغيير وضعيت مى‌دهند، وظيفه ما چيست؟ ج: تراشيدن موى سر دانش‌آموزان توسّط مربّيان شايسته نيست. اگر مسئولين مدرسه تشخيص دادند كه بعضى از كارهاى دانش‌آموزان با آداب و فرهنگ اسلامى تناسب ندارد، بهتر است آنان را نصيحت و راهنمايى‌هاى پدرانه نمايند و در صورت نياز اولياى آنان را براى كمك به حل مشكل، از وضعيت دانش‌آموزان خود آگاه نمايند و البته مراعات قوانين آموزش و پرورش، لازم است.

س 1376: پوشيدن لباس آمريكايى چه حكمى دارد؟ ج: پوشيدن لباسهايى كه توسط دولتهاى استعمارى توليد شده‌اند، از اين جهت كه ساخت دشمنان اسلام است، فى نفسه اشكال ندارد، ولى اگر اين كار مستلزم ترويج فرهنگ غير اسلامى دشمن باشد و يا باعث تقويت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمين‌هاى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1013
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست