از مادّۀ«عثر»(بر وزن فصل)به معنى«آگاه شدن»و نيز به
معنى«لغزش و افتادن» است.در اين آيه سخن از موردى به ميان آمده كه ثابت شود،دو
شاهد مرتكب خيانت و گواهى بر ضد حق شدهاند.در چنين موردى دستور مىدهد كه:
«اگر اطّلاعى حاصل شود(فَاِنْ عُثِرَ...)كه آن دو نفر مرتكب گناه و
جرم و تعدى شدهاند و حق را پاىمال كردهاند،دو نفر ديگر از كسانى كه گواهان نخست
به آنها ستم كردهاند-يعنى ورثۀ ميت-به جاى آنها قرار گرفته و براى احقاق حق
خود شهادت و گواهى مىدهند»مائده107/.
مرحوم طبرسى در مجمع البيان معتقد است كه اين آيه از نظر معنى و
اعراب از پيچيدهترين و مشكلترين آيات قرآن است.
در آيۀ 21 سورۀ كهف به
واژۀ«اَعْثَرْنٰا»بر مىخوريم كه اين كلمه از«اعثار»به معنى «آگاه
گردانيدن»و مردم را از حال و سرگذشت كسى با خبر ساختن،گرفته شده است،چنان كه در
آيۀ مذكور مىخوانيم: