responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 100
از آن خواب عميق و طولانى بيدار كرديم و مردم را متوجه حالشان نموديم...»يعنى مردم شهر را از حال و سرگذشت آنها با خبر ساختيم.كهف21/.(ج 117/5،ج 381/12.) ع ث و

تَعْثَوا:(بقره60/،اعراف74/،عنكبوت36/.)[*]

از مادّۀ«عثى»[عُثُوّاً و عُثِيّاً]به معنى«توليد فساد كردن»است،منتها اين مادّه بيشتر به مفاسد اخلاقى تعبير شده است،در حالى كه مادّۀ«عبث»به مفاسد حسّى اطلاق شده، بنابراين ذكر كلمۀ«مفسدين»در آيات مورد بحث بعد از جملۀ«لا تَعثَوا»به عنوان تأكيد آمده، زيرا هر دو يك معنى را مى‌رساند.

اين احتمال وجود دارد كه مجموع جمله اشاره به اين حقيقت باشد كه فساد در آغاز از نقطه كوچكى شروع مى‌شود و سپس گسترش مى‌يابد و تشديد مى‌شود و اين درست همان چيزى است كه از كلمۀ«تعثوا»استفاده مى‌شود.به تعبير ديگر«مفسدين»در آيه،اشاره به آغاز برنامه‌هاى فسادانگيز است و«تعثوا»اشاره به ادامه و گسترش آن.(ج 273/1،ج 237/6،ج 269/16.)

ع ج ب

تَعْجَبْ:(رعد5/.)[**]

از مادّۀ«عجب»(بر وزن سبب)به معنى«به شگفت در آمدن»است و كلمۀ«تعجّب»


[*]...وَ لاٰ تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ .«...و در زمين فساد نكنيد»بقره60/،اعراف74/،عنكبوت36/.

[**]وَ إِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَ إِذٰا كُنّٰا تُرٰاباً أَ إِنّٰا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ...رعد5/.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 100
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست