نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 788
واژۀ«قائم»در
اين آيه اشاره به شهرها و آباديهاى اقوام گذشته است كه بعضى هنوز بر پا مانده
و«حصيد»به معنى درو شده،اشاره به سرزمينهايى همچون سرزمين قوم نوح و لوط كه يكى در
زير آب غرق شد و ديگرى زير و رو و سنگباران گرديد.
هم معنى مصدرى دارد(ايستادن)و هم
جمع«قائم»است(ايستادگان)،و«قعود»نيز چنين است،يعنى هم به معنى«نشستن»و هم به
معنى«نشستگان»آمده است و در آيه مورد بحث هر دو معنى احتمال دارد،آيه مىگويد:«و
هنگامى كه نماز را به پايان رسانيديد خدا را ياد كنيد در حال ايستادن و نشستن و به
هنگامى كه به پهلو خوابيدهايد...»قِيٰاماً وَ قُعُوداً وَ عَلىٰ جُنُوبِكُمْنساء103/.
منظور از ياد خدا در حال قيام و قعود و بر پهلو خوابيدن،ممكن است
همان حالات استراحت در فاصلههايى كه در ميدان جنگ واقع مىشود باشد و نيز ممكن
است به معنى حالات مختلف جنگى كه سربازان گاهى در حال ايستادن و زمانى نشستن و
زمانى به پهلو خوابيدن،سلاحهاى مختلف جنگى از جمله وسيلۀ تيراندازى را به
كار مىبرند،بوده باشد.
آيۀ فوق در روايات متعددى به كيفيت نمازگزاران بيمار تفسير
شده كه اگر بتوانند ايستاده و اگر نتوانند نشسته و اگر باز نتوانند به پهلو
بخوابند و نماز را بهجاآورند ،اين تفسير در حقيقت يك نوع تعميم و توسعه در معنى
آيه است،اگرچه آيه مخصوص به اين مورد نيست.
و امّا در آيۀ 46 سورۀ سبأ مىخوانيم:قُلْ إِنَّمٰا أَعِظُكُمْ
بِوٰاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّٰهِ مَثْنىٰ وَ
فُرٰادىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا...«بگو:من
تنها شما را به يك چيز اندرز مىدهم و آن اين كه براى خدا قيام كنيد،دو نفر دو
نفر،يا يك نفر يك نفر،سپس انديشه كنيد...».