responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 739
سه دستور آن اشاره مى‌كنيم:

1-نخست خطاب به افراد با ايمان كرده،مى‌فرمايد:«شعائر الهى را نقض نكنيد و حريم آنها را حلال نشمريد».

2-«احترام ماههاى حرام را نگاه داريد و از جنگ كردن در اين ماهها خوددارى كنيد».

3-«قربانيانى را كه براى حج مى‌آورند،اعم از اين كه بى‌نشان باشند(هدى)و يا نشان داشته باشند(قلائد)حلال نشمريد و بگذاريد به قربانگاه برسند و در آنجا قربانى شوند»وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلاٰئِدَمائده2/.(ج 250/4-251.)

مقاليد:(زمر63/.)[*]

به گفتۀ غالب ارباب لغت جمع«مقليد»است(هرچند زمخشرى در كشاف مى‌گويد اين كلمه مفردى از جنس خود ندارد)و«مقليد»و«اقليد»هر دو به معنى«كليد»است و به گفتۀ لسان العرب و بعضى ديگر،اصل آن از«كليد»فارسى گرفته شده و در عربى نيز به همين معنى استعمال مى‌شود،بنابراين«مَقٰالِيدُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ»(در آيۀ مورد بحث)به معنى كليدهاى آسمانها و زمين مى‌باشد.

به گفتۀ بعضى از فرهنگ‌نويسان فارسى:«كليد»معربش«اقليد»و«اكليل»و«مقلاد» ابزارى است كه به آن قفل را گشايند و بندند[1].

اين تعبير معمولا كنايه از مالكيت و يا سلطه بر چيزى است،چنان كه مى‌گوييم:

كليد اين كار به دست فلان است،يا كليد اين كار در دست من است،لذا آيۀ مورد بحث مى‌تواند هم اشاره به توحيد مالكيت خداوند بوده باشد و هم توحيد تدبير و ربوبيت و حاكميت او بر عالم هستى.

به همين دليل بلافاصله بعد از اين جمله چنين نتيجه گيرى مى‌كند:«كسانى كه به


[*]لَهُ مَقٰالِيدُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيٰاتِ اللّٰهِ أُولٰئِكَ هُمُ الْخٰاسِرُونَ .«كليدهاى آسمان وزمين از آن اوست و كسانى كه به آيات خداوند كافر شدند زيانكارند»زمر63/.

[1] برهان قاطع.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 739
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست