responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 671
به اين ترتيب سخن از بادها،سپس ابرها و بعد از آن نهرها و سرانجام روييدن گياهان است كه تناسب نزديكى با مسئله معاد كه بعد از آن آمده دارد،زيرا مى‌دانيم كه يكى از دلايل امكان معاد مسئله زنده كردن زمينهاى مرده به‌وسيلۀ نزول باران است كه بارها در قرآن به عبارات مختلف ذكر شده است.

اين احتمال نيز داده شده كه اين چهار وصف همگى اوصاف بادها باشد،بادهايى كه ابرها را توليد مى‌كند و بادهايى كه آنها را بر دوش خود حمل مى‌كند و بادهايى كه آنها را به هر سو مى‌راند و بادهايى كه دانه‌هاى باران را به هر طرف مى‌پاشد[1].

با توجه به اين كه تعبيرات اين آيات جامع و كلى است مى‌تواند همۀ اين معانى را در خود جاى دهد ولى عمده همان تفسير اوّل است.

در اين جا اين سؤال پيش مى‌آيد كه اگر منظور فرشتگان است،فرشتگان چه امورى را تقسيم مى‌كنند؟ در پاسخ مى‌گوييم:اين تقسيم كار ممكن است مربوط به كل تدبير اين عالم باشد كه گروههايى از فرشتگان الهى به فرمان او تدبير امور آن را برعهده دارند و نيز ممكن است مربوط به تقسيم ارزاق و يا تقسيم قطرات باران بر مناطق روى زمين باشد[2].(ج 307/22 -308.)

مُقْتَسِمين:(حجر90/.)[*]

از«اقتسام»(تقسيم كردن)و اسم فاعل«مقتسم»( تقسيم‌كننده)و مقتسمين به معنى « تقسيم‌كنندگان»است.

آيۀ مورد بحث،تهديد و اعلام خطرى براى كفار و دشمنان لجوج پيامبر(ص)است،


[1]تفسير فخر رازى،ج 195/28.

[2] توجه به اين نكته لازم است كه«واو»در«و الذاريات»واو قسم است،و فا در آيات بعد فاء عاطفهمى‌باشد كه اين جا مفهوم قسم دارد،ولى در عين حال يك نوع ارتباط و پيوند را در ميان اين چهار سوگندبيان مى‌كند.

[*]كَمٰا أَنْزَلْنٰا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَاَلَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ .حجر90/ و 91.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 671
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست