نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 569
مىكند،آنجا
كه مىگويد:«و هر دو(يوسف و همسر عزيز) بهسوى در دويدند(در حالى كه همسر
عزيز،يوسف را تعقيب مىكرد)و پيراهن او را از پشت پاره كرد...»وَ قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ
دُبُرٍيوسف25/.
چرا كه مقاومت سرسختانۀ يوسف،همسر عزيز را تقريبا مأيوس كرده
بود،ولى يوسف كه در اين دور مبارزه در برابر آن زن عشوهگر و هوسهاى سركش او،پيروز
شده بود احساس كرد كه اگر بيش از اين در آن لغزشگاه بماند خطرناك است و بايد خود
را از آن محل دور سازد و لذا با سرعت بهسوى در كاخ دويد تا در را باز كند و خارج
شود.همسر عزيز نيز بىتفاوت نماند،او نيز به دنبال يوسف بهسوى در دويد تا مانع
خروج او شود و براى اين منظور،پيراهن او را از پشت سر گرفت و به عقب كشيد،به طورى
كه پشت پيراهن از طرف طول پاره شد.(ج 383/9.)
بر وزن«پسر»جمع«قد»(بر وزن ضد)و در اصل از مادّۀ«قد»به فتح
قاف و تشديد دال،به معنى«قطع و بريده شدن»است و به گروههاى مختلف به خاطر اين كه
قطعههاى جدا از هم هستند نيز اطلاق مىشود.
آيۀ مورد بحث در ادامۀ گفتار مؤمنان جن به هنگام تبليغ
قوم گمراه خويش است،از زبان آنها مىگويد:«در ميان ما افراد صالح و افراد غير
صالحى وجود دارد و ما گروههاى مختلف و متفاوتى هستيم»كُنّٰا طَرٰائِقَ
قِدَداًجن11/.
اين جمله را احتمالا به اين منظور گفتند كه مبادا وجود«ابليس»در
ميان طايفۀ جن، اين توهم را براى عدهاى از آنها به وجود آورد كه طبيعت جن
بر شر و فساد و شيطنت است و هرگز نور هدايت به قلب او نمىتابد.
مؤمنان جن با اين سخن روشن مىسازند كه اصل اختيار و آزادى اراده
بر آنها نيز حاكم است و افرادى صالح و غير صالح هر دو وجود دارند،بنابراين زمينههاى
هدايت در