نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 254
گنهكاران
چون در آنجا قادر به راه رفتن نيستند همچون خزندگان بر صورت و سينه مىخزند و با
حالى دردناك و ذلتبار پيش مىروند و نيز آنها در حالى كه نابينا و لال و كر هستند
به آن دادگاه بزرگ وارد مىشوند.
در اين جا اين سؤال پيش مىآيد و از آيات ديگر قرآن استفاده مىشود
كه مجرمان و دوزخيان هم مىبينند،هم مىشنوند و هم سخن مىگويند[1]،چگونه آيۀ فوق مىگويد
آنها كور و لال و كرند؟! مفسران در پاسخ اين سؤال تفسيرهاى متعددى ذكر كردهاند كه
بهتر از همه دو تفسير زير است:
1-مواقف و مراحل قيامت مختلف است،در بعضى از مراحل و مواقف،آنها
لال و كر و نابينا هستند و اين خود يك نوع مجازات براى آنهاست(چرا كه اين نعمتهاى
بزرگ اليه را در دنيا مورد بهرهبردارى صحيح قرار ندادند)ولى در مراحل ديگرى
چشمشان بينا و گوششان شنوا و زبانشان باز مىشود تا صحنههاى عذاب را ببينند و
سرزنشهاى سرزنشكنندگان را بشنوند و به ناله و فرياد و اظهار ضعف بپردازند كه اين
خود نوع ديگرى از مجازات براى آنهاست.
2-مجرمان از ديدن آنچه مايۀ سرور است و از شنيدن آنچه مايه
نشاط و از گفتن آنچه موجب نجات مىباشد محرومند و به عكس آنچه مايۀ زجر و
ناراحتى است مىبينند و مىشنوند و مىگويند.(ج 297/12-298.)
به معنى«كوران»و جمع«اعمى»است.آيۀ مورد بحث به يكى از خصايص
بندگان خاص خدا اشاره مىكند و آن داشتن چشم بينا و گوش شنوا به هنگام برخورد با
آيات پروردگار است،مىفرمايد:«آنها كسانى هستند كه هرگاه آيات پروردگارشان به آنها