responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 253

اعمى:(انعام50/.)[*]

واژۀ«اعمى»براى مذكر و«عمياء»براى مؤنث به‌كاررفته‌است .كلمۀ«اعمى»هم به افرادى گفته مى‌شود كه ديد ظاهر خود را از دست داده‌اند و هم آنها كه ديد باطن را.

در آيۀ مورد بحث،به پيامبر(ص)دستور داده مى‌شود كه«...بگو آيا افراد نابينا و بينا همانندند؟»و آنها كه چشم خود و انديشه و عقلشان بسته است با كسانى كه حقايق را بخوبى مى‌بينند و درك مى‌كنند برابرند؟ ذكر اين جمله ممكن است به خاطر اين باشد كه در جمله‌هاى قبل پيامبر(ص)فرمود:

من نه خزائن الهى را دارم و نه عالم به غيبم و نه فرشته‌ام،تنها پيرو وحيم،ولى اين سخن نه به آن معنى است كه من با شما بت‌پرستان لجوج همانندم،بلكه من انسانى هستم بينا، در حالى كه شما همچون نابينايان هستيد و اين دو مساوى نيستند.

احتمال ديگر در پيوند اين جمله با جمله‌هاى قبل اين است كه دلايل توحيد و همچنين حقانيت پيامبر آشكار است ولى چشم بينا مى‌خواهد كه آنها را ببينيند و اگر شما قبول نداريد،نه به خاطر آن است كه موضوع مبهم يا پيچيده است،بلكه به جهت آن است كه بينا نيستيد آيا بينا و نابينا يكسانند؟.(ج 248/5.)

عُمى:(اسراء97/.)[**]

به ضم عين و سكون ميم افعل وصفى است.مفرد آن«اعمى»به معنى«نابينا»است.

اين آيه دربارۀ كيفر گمراهان است،مى‌فرمايد«...ما آنها را در روز قيامت بر صورتهايشان محشور مى‌كنيم در حالى كه نابينا و گنگ و كرند...»عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّااسراء97/.

مفاد آيه از اين قرار است:به جاى اين كه آنها مستقيم و ايستاده راه بروند فرشتگان عذاب آنان را به صورتهايشان بر زمين مى‌كشند.بعضى نيز اين احتمال را داده‌اند كه اين


[*]...قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمىٰ وَ الْبَصِيرُ...انعام50/.

[**]...وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيٰامَةِ عَلىٰ وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا...اسراء97/.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست