و از آن جمله است: فاضل مرحوم آخوند ملّا محسن كاشى در كتاب « [تفسير] صافى» كه عدم وجوب استماع را در غير نماز نسبت داده است به جميع شيعه [1].
و از آن جمله است: محقّق مرحوم «خليفۀ سلطان» در حاشيۀ «شرح لمعه» [2]، و غير ايشان كه ذكرشان موجب تطويل مىشود.
و از آنچه مذكور شد معلوم گشت كه: اين مسأله إجماعي است و خلافى در آن- از كسى كه معروف باشد- ظاهر نيست، و همان حديث صحيح صريح در ردّ وسواس شيعيان كافى است.
و كسى توهّم نكند كه: اين آيه هرچند در نماز جماعت است، لكن عبرت به عموم لفظ است نه خصوص محلّ، زيرا كه: اين گفتگو وارد است در غير اين محلّ چنانكه اگر كسى سؤال مىكرد كه: آيا در نماز جماعت استماع قرائت امام واجب است يا نه؟ و امام (عليه السلام) مىفرمود كه: استماع قرائت قرآن واجب است، در اين صورت عبرت به عموم لفظ بود تا ثابت شود، به دليل آنكه: آن حكم مخصوص است به آن محل، چنانكه در اينجا در صحيح صريح مذكور فرموده كه: «مقصود خدا، همين نماز جماعت است و بس» پس رسيد كه آيه مذكوره خاصّ است به محل- يعنى: نماز جماعت- و كسى را نمىرسد كه بحث بر امام (عليه السلام) كند كه ظاهر آيه عام است، شما چرا تخصيص دادهايد به محل، و بعضى از احاديث كه موهم عموم است- با وجود ضعف سندهايشان [3]- علماى اعيان نقل اجماع بر تأويل آنها فرمودهاند [4].