مذكور نيست، اعتبار عرض و طول كوفه نمايند، و بعضى طول كربلا را شصت و نه و عرضش را سى و پنج نوشتهاند، پس استخراج سمت قبر آن حضرت موافق مشهور به دايرۀ هنديّه مىشود و همچنين استخراج سمت ساير قبور ائمة (عليهم السلام)، لكن فاضل قزوينى ابحاث شريفه بر مشهور در دايرۀ هنديۀ استخراج قبله و جهات قبور از آن نموده هر كه خواهد رجوع به رساله «قبلة الآفاق» [1] او نمايد.
سؤال ثسا [561]:
لعنى كه بر قاتل حضرت امير (عليه السلام) بايد كرد در شب قدر مخصوص شب نوزدهم است، چنانكه بعضى از ملّاهاى اينجا مىگويند، و ظاهر عبارت «زاد المعاد» است [2]، يا در هر سه شب بايد كرد، چنانچه بعضى از ملّاهاى اينجا مىگويند؟
جواب:
موافق ادلّه و مطابق عمل شيعه در اعصار و امصار آن است كه در شب نوزدهم و بيست و يكم بايد كرد كه در شب اوّل آن حضرت ضربت خورده و در شب دويم وفات يافته، و در شب بيست و سيّم به خصوصه استحبابى ندارد، بلى هميشه لعن بر قاتلان و ظالمان اهل بيت كردن استحباب دارد، و عبارت «زاد المعاد» نيز موافق است به آنچه گفتيم زيرا كه: اعمال ليالى قدر را بر دو قسم نموده يكى مشترك ميان هر سه، و دويم غير مشترك ميان هر سه.
اما اوّل: پس گزاردن دو ركعت نماز كه در هر ركعت بعد از حمد هفت مرتبه سورۀ «قل هو اللّه» است و بعد از فراغ از نماز، هفتاد مرتبه «استغفر اللّه و اتوب اليه» گفتن، و همچنين غسل كردن، و قرآن را به دست گرفته گشادن، و دعاى مخصوص را خواندن، و قرآن را بر سر گذاشتن، و دعاى مخصوص را خواندن، و زيارت حضرت امام حسين (عليه السلام) كردن، و صد ركعت نماز كردن، و در