دو ركعت قبل از زيارت، و دو ركعت بعد از سجده، هر دو از براى حضرت امام حسين (عليه السلام)، و اگر زيارت حضرت امير (عليه السلام) ضمّ شود از براى آن حضرت نيز نماز زيارت مىكنم.
سؤال ثنز [557]:
بعضى از منطرهاى [1] مجرّب از براى مار و سگ و عقرب و غير ذلك هست آيا از براى دفع و رفع اذيّت آنها مىتوان خواند و حال آنكه معنى آن را نمىفهميم، و بعضى از اين جهت منع مىكنند كه شايد متضمّن كفر باشد، و هرگاه جايز باشد خواندن؛ و شما منطر مجرّبى داشته باشيد بيان فرمائيد؟
جواب:
ظاهرا خواندن آنها ضرر ندارد هرگاه بر خواننده كفر بودن آنها معلوم نباشد نظر به اصالت حليّت اشياء خصوصا هرگاه به حدّ تجربه رسيده باشد، زيرا كه دفع ضرر مظنون و موجود شرعا و عقلا مستحسن و راجح است بر فرضى كه واجب نباشد، و احتمال كفر؛ كفر نيست با آنكه مخالف اصل است.
و ظاهرا همۀ مناطر مجرّبند و تخلّف تأثير در بعضى موارد ضرر ندارد مثل تخلّف تأثير بعضى از ادويه و عقاقير، نظر به بعضى از عوارض مثل: غلط خواندن و اجازه از استاد نداشتن، زيرا كه تأثير اجازه نيز به تجربه رسيده.
و از جملۀ مناطر مجرّبه- كه جمعى از اصدقاء به تجربه رسانيدهاند و به مشاهدۀ حقير ثابت گرديده و حقير را نيز اجازه دادهاند- آن است كه: از براى دفع ضرر گزيدن مار و عقرب و هر يك از حشرات موذيه مىبايد در حين خسوف يا كسوف، طشت پرآب، يا لگن پرآب، يا حوض آبدار در كنار آنها بنشينى و دست راست بر آب گذارى و آب را دائما به دست خود حركت دهى