و از جملۀ مؤيّدات اين؛ آن است كه: سكونى از قضات سنّيان است [1].
و ديگر آنكه: معاملۀ عينيّه نادر الوقوع قريب به ممتنعات عاديه است، پس حمل اطلاقات بسيار بر فرد بسيار نادر؛ بسيار بعيد بلكه ركيك است، لكن ظاهرا مسألۀ مذكوره و قول به تفصيل اجماعى است و مقدمات يتيم- بر فرض تسليم- خارج است به نصّ، و اللّه يعلم.
سؤال ثنج [553]:
هرگاه شخصى از همسايه يا ديگران از براى انداختن درخت و ساختن عمارت و غيره استعانت جويد و جمعى به رضاى خود به اعانت او آمده و از اتّفاقات يكى از ايشان را در وقت كشيدن درخت و برداشتن؛ چوب بر سرش خورد و مرد، بر مستعين چيزى لازم مىآيد؟
جواب:
هرگاه معين بالغ و عاقل آزاد باشد، بر مستعين چيزى لازم نمىآيد، و گفتگوى قصاص يا ديت بر قاتل يا عاقله است به نحوى كه در شرع انور مقرّر است.
سؤال ثند [554]:
هرگاه چند نفر متّفق شوند به بريدن درختى، يا انداختن ديوارى و اتّفاقا بر يكى از ايشان [2] فرود آيد و بكشد، ديت بر كيست؟
جواب:
ظاهرا ديت منقسم مىشود بر همۀ آنها و حصّۀ مقتول موضوع [3] و تتمّه بر آنهاست على الأشهر الأظهر، و بعضى همه را از شركاء مىگيرند [4].
سؤال ثنه [555]:
نماز زيارت بعيده قبل از زيارت است يا بعد از زيارت؟
جواب:
قبل است على الأظهر، و اگر بعد از زيارت اعادۀ نماز شود بهتر است.