اسلام ابى طالب از ابو طالب روايت كرده است [1] و بسيارى از آنها مشهور و در كتب مذكور است [2].
سؤال ثمح [548]:
شخصى از ملّاها مىگويد كه: جنّ مكلّف نيستند و حشر و حساب ندارند.
جواب:
غلط گفته، بلكه هر كه قائل است به وجود جنّ آنها را مكلّف مىدانند، خلاصه اجماع اهل اسلام- بلكه ساير ملل كه قائلند به وجود جنّ- واقع است بر تكليف و حشر ايشان، و از جمله ضروريّات دين و منصوص عليه در قرآن مبين است و اخبار خاصّه و عامّه به آن متواتر است [3].
و حق تعالى در قرآن فرموده وَ مٰا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلّٰا لِيَعْبُدُونِ[4] خواه عبادت به معنى ظاهر متبادر باشد، يا به معنى معرفت، چنانكه: جمعى از مفسّرين گفتهاند [5]، زيرا كه وجوب معرفت نيز تكليف است.
و ديگر فرموده: سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ الثَّقَلٰانِ[6] و مراد به ثقلين جنّ و انس است، و به اين سبب حضرت رسول را رسول ثقلين گويند، بنابر مشهور [7].
[1] شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد: 14/ 61- 81، الغدير: 7/ 331.
لازم به يادآورى است كه: كتابهاى مفصلى در رابطه با ايمان ابو طالب- (سلام اللّه عليه)- نوشتهاند كه خوشبختانه قسمتى از آنها چاپ شده و در دسترس مىباشد مثل كتاب «الحجة على الذاهب الى تكفير أبى طالب»، «شيخ الأبطح او أبو طالب»، «مواهب الواهب فى فضائل أبى طالب» و كتب ديگر، براى توضيح بيشتر مراجعه شود به الغدير: 7/ 401- 403.
[3] بصائر الدرجات: 95- 103 باب 18، تفسير نور الثقلين: 5/ 430- 436.