و بعد از آن اگر سهو و نسيان اتّفاق افتد، به نحوى كه در شرع مقرّر است عمل نمايد.
سؤال سب [62]:
وطى در دبر مرأة حرام است يا مكروه؟
جواب:
مكروه است على الأظهر الأشهر [1]، و بعضى حرام مىدانند [2]، و احوط ترك است خصوصا با عدم رضاى زن، و اللّه العالم [* 25].
سؤال سج [63]:
هرگاه شخصى، با زن مقاربت كند، و زن بعد از غسل و گذشتن چند روز، بر او معلوم شود كه: منى مرد- كه نگاه داشته- از او جدا شده، اعادۀ غسل بر او واجب است يا نه؟
جواب:
واجب نيست، مگر آنكه جزم داند كه: منى خودش با آن هست، و در صورت شكّ بهتر اعاده غسل است، لكن به آن به تنهائى نماز نكند، و احتياطا آن را بشكند، و وضوء بسازد، و به هر تقدير؛ غسل ظاهر فرج- اگر به آن ملاقات كرده باشد- لازم است.
سؤال سد [64]:
شير زنى كه دختر زائيده حرام و نجس است يا نه؟
جواب:
شير پاك است مطلقا، و احتياط از آن ضرور نيست، و بر اطفال مطلق شير حلال است و بر غير طفل حرمتش معلوم نيست، و بدون ضرورت اجتناب از آن احوط است.
سؤال سه [65]:
زيد جنسى- از قرار ده و دو- به رسم شراكت به عمرو داده، و در مدّت ايّام شركت وجه شراكت را به زيد رد نموده، و بعد از تفريق محاسبه مبلغ بيست تومان بايد بدهد كه عمرو برىء الذمّة شود، و تتمّۀ وجه را- نظر به تعارف اهل معامله- بدون شاهد ردّ نموده، و حال زيد منكر است كه: از مال الشراكه چيزى نگرفتهام، و عمرو از اثبات عاجز و علم نداشته كه: در چنين