responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 489

و به آن متّصل مىگردد [1]، و اللّه يعلم.

سؤال ثيح [518]:

سمسمة تحمد آثارها * * * و اشكر من أهدى و لو سمسمة [2]

جواب:

سمسمة الأولى مركبة من «سم» امرا و «سمه» مصدرا.

سؤال ثيط [519]:

إنّ القائم- بفتح- چه تركيب است؟

جواب:

اصل «إنّ» ان أنا بوده است، و «إن» نافيه است، مثل «ما» و «لا» [3]، و «أنا» اسم اوست و قائم خبر اوست، و همزۀ «أنا» به جهت تخفيف حذف شده است و همچنين الف انا به جهت الغاز، بعد از آن نون در نون ادغام گشته و به هم متصل شده، چنانكه در قول حق تعالى در سورۀ كهف: لٰكِنَّا هُوَ اللّٰهُ رَبِّي [4] و «إن» نافيه لازم ندارد كه بعد از آن «إلّا»، يا «لمّا» باشد- چنانكه در غالب چنان است- نظر به قول حق تعالى: وَ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ مٰا تُوعَدُونَ [5] و إِنْ أَمْسَكَهُمٰا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ [6] زيرا كه «ان» در اين دو آيه نافيه است- بلا خلاف- بدون إلّا و لمّا.

سؤال ثك [520]:

«خنفشار» در كلام عرب چه معنى دارد؟

جواب:

اين در كلام عرب نيست و مولّد است از كلام عرب، و مراد به آن در استعمالات؛ بزرگى نمودن است بىاصل و منشأ.

و گويند: كسى ادعاى احاطه به لغت عرب مىنمود به حدّى كه هرچه از


[1] بحار الانوار: 1/ 99- 101.

[2] لاحظ! البداية و النهاية: 13/ 24.

[3] يعنى: مثل ما و لاء مشبهتان بليس؛ رفع به اسم نصب به خبر مىدهد، مراجعه شود به مغنى اللبيب:

1/ 35.

[4] كهف (18): 38.

[5] انبياء (21): 109.

[6] فاطر (35): 41.

نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 489
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست