گردد در مقام جمع الجمع بود [1].
حال: واردى است غيبى كه از عالم علوى گاهگاهى به دل سالك فرود آيد تا آنگاه كه او را به كمند جذبۀ الهى از مقام أدنا به اعلا كشد [2].
مريد و مراد بر دو معنى اطلاق كنند: مقتدى و مقتدى و محبّ و محبوب [3].
سالك ابتر آنكه: هنوز از مضيق مجاهدت به فضاى مشاهدت نرسيده باشد.
مجذوب ابتر آنكه: هنوز بر دقايق سير و سلوك و حقايق مقامات و منازل؛ و قواطع و مخاوف وقوف نيافته باشد [4].
سالك مجذوب و مجذوب سالك: واصلان مقرّبانند، سالكان اصحاب يمينند، مقيمان اصحاب شمالند [5].
طالبان حق دو فرقهاند: متصوّفه و ملامتيّه [6].
مقام: مرتبهاى است از مراتب سلوك كه در تحت قدم سالك آيد و محلّ استقامت او گردد [7].
علم دراست: علمى است كه اوّل تا آن را نخوانند و ندانند عمل كردن نتوانند [8].
علم وراثت: علمى است كه تا اول به مقتضاى او [يعنى: علم دراست]
[1] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 128 و 129.
[2] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 125.
[3] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 107.
[4] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 108.
[5] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 114.
[6] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 115، نفحات الانس: 9.
[7] شرح فصوص الحكم: 74.
[8] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 65.