responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 483

گردد در مقام جمع الجمع بود [1].

حال: واردى است غيبى كه از عالم علوى گاهگاهى به دل سالك فرود آيد تا آنگاه كه او را به كمند جذبۀ الهى از مقام أدنا به اعلا كشد [2].

مريد و مراد بر دو معنى اطلاق كنند: مقتدى و مقتدى و محبّ و محبوب [3].

سالك ابتر آنكه: هنوز از مضيق مجاهدت به فضاى مشاهدت نرسيده باشد.

مجذوب ابتر آنكه: هنوز بر دقايق سير و سلوك و حقايق مقامات و منازل؛ و قواطع و مخاوف وقوف نيافته باشد [4].

سالك مجذوب و مجذوب سالك: واصلان مقرّبانند، سالكان اصحاب يمينند، مقيمان اصحاب شمالند [5].

طالبان حق دو فرقهاند: متصوّفه و ملامتيّه [6].

مقام: مرتبهاى است از مراتب سلوك كه در تحت قدم سالك آيد و محلّ استقامت او گردد [7].

علم دراست: علمى است كه اوّل تا آن را نخوانند و ندانند عمل كردن نتوانند [8].

علم وراثت: علمى است كه تا اول به مقتضاى او [يعنى: علم دراست]


[1] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 128 و 129.

[2] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 125.

[3] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 107.

[4] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 108.

[5] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 114.

[6] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 115، نفحات الانس: 9.

[7] شرح فصوص الحكم: 74.

[8] مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه: 65.

نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 483
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست